Učitelj

Narodni univerziteti Tiringije 523

to se na zajedničkom sporazumu svih učenika jednoga kursa utvrđuie plan rada za svaki kurs Dva sata dnevno, obično pred veče, svaki se slobodno zanima čim hoće. IJ} veče se čita, peva i muzicira, Čim se slušaoci bolje upoznaju biraju svoj savet, koji zajedno s učiteljima upravlja svima poslovima.

Slušaoci su svi stariji od 18 godina. Učenje traje 5 meseci. Na kraju se ne dobiva nikakvo svedočanstvo niti se tim stiču kakva prava, ali dobija se znanje i što je najglavnije ljudi ovde nauče kako se i na koji način dolazi do znanja, kako treba raditi pa da se dublje uđe u suštinu neke stvari.

Zadatak je ovde naučiti ljude, da budu objektivni, dalie da pošteno i pravo misle i osećaju i da lepo rezonuju, da kao ljudi poznaju svoje dužnosti i da odvažno traže svoja prava.

Ovakav jedinstveni uspeh u radu i organizaciji moguć je u jednoi sredini kao što je n. pr. Jena, gde su vekovi pripremali teren. Tai brzi uspeh se da objasniti žudniom naroda za novom formom duhovnog života. Rut i revolucija ubrzali su sazrevanje i ostvarenie polreba, koje su se godinama osećale. Kad se uzme u vidu da svaki Nemac — muško i žensko — ima najmanje osam godina osnovne škole i većina još dve produžne pa se tome doda stvaranje narodn:h univerziteta, koji su odlično posećeni, i onda se te zavidne prilike (Doduše i oni nama danas na mnogome zavide.) sravne sa našima, onda svakom rodoljubu mora težko da padne na dušu kad pomisli da kod nas ima velikih pokrajina, kao što je B sna, gde ima samo 15 od sto pismenih. Još kad ne bi imali dobro učitelistvo, koje je svesno svetosti svoga poziva, prosvetne prilike izgledale bi kod nas vrlo neutešne. Po mom uverenju jedna od najutešnijih pojava, od ujedinjenja pa do danas, u političkom i nacionalno — kulturnim pogledu je držanje našeg učiteljstva. Može se bez preterivanja reći da je ono stub našeg državnog i narodnog jedinstva.

Sa zadovoljstvom mislim sad na iu činjenicu: što je rad većine (kako sam obavešten skoro ?/,) mladih učitelja · koji su 1921/22 šk. godine završili pedagoško odeljenje u Beranama ocenjen sa „odlično“. Nadati se da jie to sa mladim snagama i iz drugih učiteljskih škola slučai.

Po mom shvatanju nastavnici učiteljskih škola postigli su tek onda dobar uspeh, ako uspiju da učiteliskim kandidatima. pored znanja, koje s cbzirom na naše još uvek nesređene prilike, ne

о.