Učitelj
550 У и се Њ
Габријел Комперје: „Најбољи је онај учитељ, који распо„лаже највишим ступњем и умних и моралних особина, онај који «с једне стране има највише знања, метода, јасности и живахвости у излагању, и који је с друге стране најенергичнији И најоданији у своме послу, најсавеснији у својим дужностима, а у исто време и најљубазнији према својим ученицима“. —
Шер: „Добар народни учитељ дужан је имати ова свој'ства: природно расположење за свој рад; дар психичке анализе; способност побеђивати рђаву диспозицију духа; отворен карактер; неуморно отимање за живи правилан рад; врући осећај у радости и раду дечијем; разумљивост и јасност у' товору; јака верска убеђења; неуморну тежњу за самообразовањем; љубав ка науци, вештини и природи; правиљан поглед на народно образовање; моралну енергију и лични понос, којим «се задобива уважење и поверење, а отклања са благородном гордошћу све што је ниско“.
Ф. Мер: „Добар учитељ треба да је веран самом себи; да је доступан, прибран, некористољубив, добар, моралан, религиозан, вредан, учтив. Треба да схвата своје достојанство; да се брине о самообразовању и да служи примером“.
Јуркевић: „Учитељ је потребно јединство: природе и образовања, дужности и праве насладе, науке и живота, знања и рада, мисли и осећаја, самосталности и уважења према авторитету, а нарочито јединство моралног, умног п религијског
_ образовања, Само овако јединство може остварити идеју добра у духу дечијем“.
Гизо: „Добар учитељ јесте човек који мора много више знати но што му треба да предаје ученицима, да би предавао разумљиво и примамљиво; то је човек који треба да има узвишену душу да би очивао оно достојанство осећања и понашања без којега не може никад да придобије поштовање и поверење породица; то је човек који треба да има ону ретку смену благости и строгости, јер је он нижи од многих и многих у једној општини, а не треба опет никоме да буде понизан служитељ; то је човек који, и ако зна своја права, више мисли на своје дужности; најзад то је човек, који свакоме даје при мера и савета, који нетражи да изађе из својега позива и који је задовољан са својим положајем, јер зна да чини добро, будући је решен да живи и умре усред школе и у _ основне наставе, која је за њега служба Богу и људима“.