Učitelj

554 . Учитељ

6. Рђаве стране учитељеве:

Ф. Мер: „Ако је наставних несталан, онда он страда од тога више но ико други. Зар није он одређен да покреће невине малишанег Ако он није сталан, како ће упућивати подручну му децу2“.

П. Јуркевић: · „Који се васпитач односи отуђено према својим питомцима, држи се високо, увек им говори важним достојанственим тоном и чија скрупулозност долази до најмањег педантизма — без сумње неће задобити љубав својих ученика, нити ће привући дечјих симпатија онај васпитач, који хоће да је са њима фамилијаран, тако да деца гледају у њ као на свога брата, а он се даде осетити не лолико као њихов друг, колико као друг њихових несташлука. Оно што што би деца извинила свеме брату, код учитеља презиру“.

Д-р Жерандо: „Код васпитача се не сме никада приметити ни намрштености, ни нестрпљивости, ни задртости, ни узбуђења ни слабости“.

Дела Сал: „Учитељи требају да избегавају следеће недостатке: много говорење, прешерану живост, лакомисленост, _ убрзаност, неотесаност, љушњу, пристрасност, леност, досаду, душевно нерасположење, интимност. лењост, непромишљеност, претерано ћутање и нојзад не умети чувати време“.

Нехелсбах: „Љдуи нечистог живота, неправични, скитнице женскароши, без осећаја, неверници, коцкари — то су прави развратници младежи и рушиоци образовања — они немају места у школи. Али још мањи недостаци не слажу се са учитељским позивом. Тако н. пр, не могу бити добрим учитељима они, који воле уживање, јер у таквом случају њихове мисли не могу бити удућене на њихов позив, а не сме бити гдекада савесан а где-када несавесан; а најглавније, што они не могу утецати против порока, у ком се сами налазе. Затим не могу утицати против порока, у ком се сами налазе. Затим не могу бити добрим учитељима пргави људи, јер кад не владају собом, не могу владати ни са другима, а много раде нечега, што потребује попустљивости, а ова од стране ученикове према улитељу шкоди уважењу према њему. Не вреде за учитеља они, који су у свему равнодушни, не умеју се наљутити, јер равнодушна примена закона не чини никакво дејство на младеж.