Učitelj

Скота - | тај РЕНЕ И И И аи ИУ "у ж"

614 Учитељ

унитељка, а отац прави учитељ деце. Истина, Русо је сам себе „демантовао, јер од четверо своје деце, колико их је имао, ниједно није он васпитао, него их је одмах, чим су се родила, слао у дом за нахочад па, нити је он њих, нити су они њега зикад познали. —

Колико је Песталоције полагао на домаће васпитање, види се из његових књига: „Линхард и Гертруда“ и „Како Гертруда учи своју децур“ У првој књизи каже: „Ја хоћу да поставим васпитање народа у руке матера. Ја хоћу да га пресадим из школе у кућу.“ И после, правилно резонујући, пита се, да ли је то могуће, када мајке немају потребно знање. Он је са овом својом књигом, покушао да мајкама да потребно знање за васпитање деце. И он, као учитељ деце имитовао је домаћи живот. У његовој школи, он је био рајег familias. — Велики "филозоф Кант, изучавајући психологију, додирнуо се и науке о васпитању. Он каже: „Невоља је, што се људи често васпитавају од људи, горе но што су сами. Кад би нас могло какво више биће васпитавати, постигли бисмо много веће савршен"ства. Васпитање је вештина коју морамо довести до савршен-

_ ства вежбањем многих поколења.“ — Свакако, да је Кант, под људима васпитачима горима од васпитаника —- мислио на неваспитане родитеље и дечију околину, који, као такви, не могу викога ни васпитати. — Хербарт, оснивач нове модерне пе„дагогике вели: „Покушавајући, да разумемо подобност дечју, сусрећемо се с том тешкоћом, што на њих веома јако утиче околина у којој се налазе. Они имају један карактер за своју породицу, други за школу, и други опет за своје другове и игру. Сваки од тих може, под извесним приликама, постати главним карактером њихових живота. Хербарт дели васпитање на три гране: управљање, наставу и дисциплину.

Д-р В. Рајн приписује велико значење домаћем васпи"тању и у њему види три важне околности: „!.) осећање јединства и заједнице свију чланова, које извире из заједничкога порекла; 2.) осећање зависности од породичног старе шине, које потиче из свакидашњег уверења да се он бринео целој породици — и 3.) најпоузданије познавање малолетних чланова породице, што долази од поступног растења и блиског дружења у породици.“ Ако су ове околности довољно "заступљене, тада ће школа лакше моћи да код својих васпит-