Učitelj
Značaj Dr. V. A. Laja 703.
5. Primenjivanjem Lajeve didaktičke metode izazvaće se pojačano shvaćanje detinjeg života, inteligenino pojimanje njegove individualnosti i racijonalnije razviće njegove potencijalnosti,
4. Eksperimentalne didaktika ne će samo doprinašati podatke za naučno osnivanje pedagogije već će, povrh toga, raditi i na naučnom osnivanju aktuelne nastavne procedure. Lajev je pokret možda praktičniji nego li ijedan drugi pokret u novijoj pedagogiji.
5. Ali naučno uopštavanje zahteva univerzalniju valjanost. S toga je neophodno da se ispitivanja protegnu na hiljade đaka, u svim delovima sveta, i živeći i proučavajući u različitim prili· Ката. Гај pokatkađ teži da izvede zaključak iz nedovoljnog materijala. Samo na široko i na dugačko aplikovanje eksperimenta koji nam daju veliku količinu overfovljenih fakata mogu nam dati osnovicu za naučno prosuđivanje i uopštavanje. · |
6. Da bi se metođa obučavanja mogla praktički primenjivati, od bitnog je značaja da se ona drži normalnih školskih prilika. Ove prilike jesu one koje odaju atmosferu školske sobe. Laj tvrdi da ovi uslovi moraju biti netaknuti. Ali pored svih naših nastojanja ona su podvržena varijaciji, jer zavise od unutrašnjih stanja đaka, od zdravlja, vremena. i i. d.; ako se metoda ispitivanja ne primene na šire i duže vreme teško da će se moći adaptovati na rezultate prilika. Lajeva ispitivanja nikada nisu postigla ovaku aplikaciju. I baš u ovoj tačci dolaze mnogobrojne amerikanske, engleske i francnska komparativne metode koje se bave paralelnim ispitivanjem đaka kroza čitavu periodu, trajući mesecima i polugodištima pa i godinama.
7. Dete predstavlja početnu tačku tu vaspitno-prosvetnom procesu; odrastao čovek predstavlja konačnu tačku. Ako Lajeva eksperimentalna didaktika ograničava sebe na proučavanje đaka, dece, ona je jednostrana i nedovoljna. Dete će pokazati mogučnosti, tendencije, interesovanja; ali odrastao čovek mora apelovati na ekspoziciju konačnog cilja, mčte koju težimo postići i takođe i za direkciju u vođenju. Eksperimentalna didaktika može se i dalje ograničavati na proučavanje dece u školskoj sobi, ali ona napokon mora proširiti svoju oblast tako, da obuhvata i proučavanje aktivnosti u odraslog sveta.
8. Laja bi mogli kritikovati i na temelju ovoga: on je upotrebljavao besmislene slogove u svome ispitivanju pravopisa i u njegovim isiraživanjima đačkih mislenih tipova. Ovo može da