Učitelj

Учитељски типови у лепој књижевности 35

"тиром и негацијом („отрицателношћу“), које у дела уносе, "утичу силно на читаоце не узбуђујући им машту, као обични забавни романи, него придобијајући читаоце за истину за своје "бедне личности, за своје понижене и увређене, ширећи хри„шћанску љубав н саучешће, васпитајући читањем и садржину „својих уметничких списа нењући на достојанство људске са„вести и религије. .

Сви се културни народи упињу, да у литературу унесу "човека па често и масу, групе и читаве редове људске у „свима вибрацијама њихове душе и њихових нервних покрета и стремљења. Литература захвата широким рукама из свих «слојева и професија људских, и што је који степен социјални неповнатији у толико је за њу примамљивији и у толико пружа „за њу свежији и необичнији материјал.

Литература данас оперише и са тезама Она себи по„ставља проблеме и задатке за решавања. Она бива и тендендиозна. Она пропагира идеје и догме, она предузима улогу социјалног агитатора за све што је узвишено, лепо и нампредно. (Она, према свему томе има велики васпитни значај при „образовању човека. Омладина има у њој најбољег учитеља, у жњој она образује свој интелект и своје срце, свој видокруг и „своје гледиште на живот. | i

. Чатање постаје нова школа, литература нова педагогија. Бити начитан значи бити образован, имати широке погледе на све, осећати више и боље, интересовати се јаче за све „вредности, уздићи се изнад обичне средине материјалне ка „висини идеалној.

Нашли смо за нужно истаћи необичан значај литературе зу целокупном систему васпитања и дати јој у њему место, које јој по праву припада и које она својом снагом осваја, да у њему једнога дана заузме најважнију позицију.

2.

Литература је постала општечовечанска својина, њен најузвишенији израз и манифестација и по обради и по стилуи по предметима, које узима. Она је најлепши декор људски. “Она је обухватила све, даје све, упућује на све, ведри и расправља све, нуди се сваком, учи и теши све, заступа и брани све, Она је савест и свест људска, она је оно, што само

3•