Učitelj
=
Прилог биографији Милоша Миловановића 43
му препоручили читање и расматрање дела великих стилиста у књижевности и нашој и страној. Стил и језик, дакле форма; у којој се исказују мисли, идеје, дело које се ради, чиме једањ велики део доброте самога дела и дају му ону драж, којом су велики писци свагда умели да освоје и сугеришу читалачку публику. Понова истичем, да живот и личност нашег учитеља, као и његове околине, имају толико тема, мотива и грађе за писање уметничких производа у нас, са нешто фантазије и реконструктивне подобности, да се детаљи и споредности вешто и артистички склопе у једну концизву целину, даровит писац може имајући пред собом тако богат извор сирове грађе,. дати литератури дела од трајне вредности.
Чедомиљ М. Тодоровић
Прилог биографији Милоша Милозановића.
Пре него што стигнем да одговорим жељи г. уредника: „Учитеља“ и изнесем главна начела бар педагошких радова. почив. Милоша Миловановића, сматрам да неће бити без интереса још која црта његова живота и карактера, и оно што је он само себи, на велику молбу писца ових редова написао. И библиографска допуна његових радова допунуће, бару главном, оно што је речено у јунској свесца „Учитеља“ за тек. годину.
Милош Миловановић и као човек, и као наставник, И као писац, књижевник, научник и философ, заузима једно засебно, изузетно место. Заузет још од ране младости учењем“ и студијама великих умова од старине до вајновијега доба, он је остао даље од масе, даље од друштва које је проучавао и критиковао, осамљен физички, а духовно у друштву најсјајних умова човештва свих векова и свих народа. Као да се вечито. држао на једном месту цитираног Солоновог мишљења, по коме „појединци имају памети, а кад су у гомили немају је ни мало,“ он је избегавао хуку и гомилу, да и њу, и њене инстикте, тежње и манифестације духа, за својим писаћим столом, подвргне микроскопу и операторском ножу. Али, као: што ћемо видети, ни такав рад, није му могао донети мир, већ борбу.