Učitelj
648 Учитељ
такви, да увек стављају у функцију исту страну или сродне стране духовне способности, онда они не дају тачну слику даровитости, | :
један од најпознатијих типова у најширим круговима јесте тест ради допуњавања недостатака, назван по своме оснивачу и Ебингхаусов тест. Он је био прва метода испитивања, која се јасно предлагала ради испитивања ваших духовних подобности за рад. Ебингхаус је мислио, да суштина ове методе није ништа друго до способност комбинације и да се ова може утврдити тиме, што се пропуштени недостаци у једном складном тексту допуњавају логички. Психолошка анализа је показала, да је овај тест веома драгоцен, али да се и он у осталом као и сваки други тест — сме: употребити као један тест поред других; јер и он ставља у функцију само једну одређену страну интелигенције, наиме ону, која стоји у тесној вези са језиковном способношћу. Овај тест је затим даље усавршаван од стране других испитивача. Захтевало се на пример при испуњавању једне празнине не само један, већ више глагола. „Пешаци — да би стигли брзо кући — (трчаху, хитаху, јураху).“
Други тест: Образоване једног реченичког става из више главних речи. Износе се час две, час три речи или мисаоне целине (које се састоје из више речи): „Готово скапљући од жеђи нас, болећив човек, спречен препад“. У место једне речевице може се створити једна јединствена мисиона целина „мала прича“. За сваку групу главних речи могу се захтевати више разних решења. Тако се испитује покретност представа. — Други тест: Износи се једна дугачка прича, чија су главни моменти заодевени многобројним украсима, који се удаљавају од оног главног. Упуство гласи: „Оно најглавније у неколико реченица написати и наћи сасвим згодан наслов“. Овде се испитује разумевање главнога, одабирање мисли; С друге стране сличан пример: басне излажу и захтева се да се означи „морал из тих басни“. — Други тест је тако звани тест аналогије Дају се два појма у једном одређеном односу, од једног од та два појма само први: члан; други се мора наћи на основу одговарајућег односа. Примери: јабука — кора, зец (крвно), шешир — глава, ципела (нога) итд.
Критичка способност се испитује тако званим тесто-