Učitelj
658 37 ri gi. LO JE,
U sistemu Dr Lietza hvalevrijedni su zahtjevi: da djeca za zajedničke predmete imaju jednog učitelja; da se tek u najvišim godištima ima. dijeliti i to istom onda, kada je uzgajanih sebi već sam mogao odabrati buduće polje rada ili kada su več jače izbile: njegove sposobnosti za pojedino zvanje.
Od stranih jezika daje Lietz prednost engleskom jeziku, kaovladajućem svjetskom jeziku, jer je na zemaljskoj kuglji najviše raširen.
Važno je pri njegovim zahtjevima uzgoja i to, što djeca moraju sve sami naći, ofkriti raditi, a učitelj ih samo vodi. Na način prestaje dogmatizam, a razvije se više prijateljski o.dnos. između učitelja i đaka. To je uopće značaj svih uzgojnih domova: na ladanju.
U Njemačkoj otvorio je Dr Lietz prvi uzgojni dom u.]nselburgu, poslijo za srednje razrede u Haubindi a iza. dvije godine: za viši stupanj u Biebersheimu kraj Fulde. Godine 1911. otvorio је takav dom. za siromašnije slojeve u Beckenstadtu, koji se uzdržaje od prihoda onoga zemljišta i od suradnje djece. Ovdje je samo. niži stupanj, a uče se predmeti osnovne škole, uz to djeca nauče koje praktično zvanje kod obrtnika, koji su u zavodu namješten! i zaposleni.
U Švajcarskoj postoie takovi zavodi u Blossihofu, Tofe U, Larras u, Ganevi, Lintu, Trogenu, Beugen-u, Hofoberkirch Glari-· seggu na Bodenskom jezeru. U Engleskoj je znamet takav dom. u Albotsholmu, a u Francuskoj Ecole des Roches u Normandiji. U Saveznim državama ima takovih i sličnih institucija u Chicagu, Philadelliii i New Yorku.*
Мих. М. Станојевић.
Далтонски школски систем.“
Далтонски план или систем је један од најновији» пројеката за реформу данашњег васпитно-наставног система. Познат је под именом Далшонски с тога што је први
* D-r Fr. H. Manđić: Ozgojni domovi na ladanju ı Švajcarskoj Napredak 1914.
# Читан у Дубровнику и Шоштању, на учитељским зборовима.