Učitelj

Наша просвјетна политика последњих година 33

тежње, које нијесу могле да се управе према таквим опћим циљевима.

То су били главни разлози, да доданас немамо један јединствени школски закон, који би нормирао наше просвјетне прилике и омогућио вођење једне сталне просвјетне политике, па да је читава наша просвјетна политика последњих година тражење једне основице, с које би се могле, да изграде главне мисли водиље наше народне просвјете. То тражење путева и оно спомињано нормирање опћих прилика наравно, да је на многим мјестима било и од велике штете за саму нашу основну народну просвјету и за учитеља као њезина представника. Народна Просвета и Учитељ морали су да страдавају у једну руку због партикуларистичких схваћања, а у другу руку због опћега стања наше државе. Они су се морали да жртвују с једне стране за вољу мира и хармоније, а с друге стране да пате због тога, да се наша држава покаже осталоме свијету као сређенија у својој унутрашњости. Да ли су таква настојања државне власти донијела опћену корист народу и да ли је такво приказивање наших унутрашњих прилика спољашњем свијету заиста подигло наш углед изван граница наше државе, долучит ће будућност. Но ми знамо, да је ово страдање за неке више циљеве, који су међутим проблема-

· тичне вриједности, шкодило нама, а то је довољно да дигнемо

свој глас и да настојимо, како би се на неки други начин дошло до заједничке сарадње представника свију дијелова народа и то тако, да не би ради тога страдавали они народни послови, који спремају народ за будућност, међу које припада на првоме мјесту просвјета. Њу је лако моментано потиснути у страну, а да се не виде рђаве послједице, но оне ће се послије показати и вршити свој разоран утјецај на народни живот. Да је тако, учи нас наше недавно искуство. Сви смо ми свиједоци рђавих послједица ратнога и поратнога школства, које су послједице толике, да ће се осјећати све дотле, док у већини не оде са попришта живота она генерација, која је настала под утјецајем поменутих просвјетних прилика. У нашем националном животу једнако ће се осјећати такођер и утјецај данашњега школства, које није управљано једном јединственом школском политиком у свим странама наше др-

жаве. Учитељ o