Učitelj
Наша просвјетна политика последњих година 35
кугли, који би имао једну потпуно самониклу културу, вла-
«ститу културу, која би у своме почетку као и у свом даљном
развитку могла остати потпуно изолована и нетакнута било с жоје стране и било на који начин. Нарочито пак не може да буде данас такве националне изолације у културном смислу, кад имадемо толико културних средстава, која преносе њезине
"тековине на све стране. Културне тековине веће вриједности
постају с временом опће човјечанско културно. добро, које поједини народи прилагођују својим особинама и потребама; жоје се. на тим особинама развијају. Нема дакле сумње, да је иједна култура било којега дијела нашега народа настала без свакога спољашњега. утјецаја, само је ту питање, колико је неки дио народа имао снаге, да извјесну туђу културну те: ковину прилагоди своме националноме. карактеру, својој битности, т.ј. управо ономе, што је права његова PO BAVARUNa ми способност увјетована расном позадином. : ) То ваља особито истаћи у овој прилици, јер треба знати, да има на свакој страни у нашем народу и добрих туђинских утјецаја, а једнако тако и рђавих, а најзначајније је управо
"то, да такви културни елементи чине главне узроке дневној
борби у нашој јавности. Чини се као да овакви туђински елементи на једној и на другој страни стрше из оне праве националне разине, па за то најприје падају у очи и сватко се
+ њих спотиче. ·
Као други критериј, на ком ћемо основати нашу процјену основних тежњи за уређење наше просвјетне политике, можемо узети факат, који се очитавао у нашем јавном животу након седамгодишње борбе различитих струја а то је, да идеја народнога и државнога јединства осваја све већи и већи терен _
у нашем. народу. Додуше ми још данас не можемо са сигур-
ношћу тврдити, да је вна на свакоме мјесту, гдје се признаје ти истиче, истински и правилно схваћена, али она је ту, па макар је и на површини, она ће продирати све дубље и дубље.
Још једно. за. карактеристику ширења идеје народнога јединства у нашем јавном животу. Недавно сам чуо један реферат, у ком се истицало да ваља у програм школске политике узети све оно; што нас зближава, а одбацити све оно, што нас дијели. :То је врло лијепа ријеч, коју смо и ми на
различним мјестима и на различне начине износили. и објаш-
о