Učitelj
124 Учитељ
чешког научника значи велики губитак за чешку науку и и јаван живот.
Овај спис најтоплије препоручујемо свима колегама, који знају чешки.
Миодраг В. Матић.
Немачких.
D-r Jozef Bauer: Jobžann Wilhelm Klein und die historischen 'Grundlagen der deutschen Blindenpćidagogih. Nirnberg. Cr. 131.
У толико се више уздиже један народ у социјално-културном погледу, у толико ће више напредовати његово целокупно школство. Организација наставе и васпитања бића разгранатија и компликованија. То важи не само за све врсте школа за нормалну, него и ненормалну децу. Данас се у културним народима обраћа иста пажња васпитања и образовању слепих, глуво немих, слабомислених, морално и физичких дефектних, као што се то ради према нормалној деци. Разлози. са којих се то чини, нису само хришћанско-хумане, већ пре свега економско-социјалне природе. Кроз специјалне заводе образовати, васпитати и обучити неком практичном занату слепо или уопште ненормално дете, те га тако оспособити за економски самосталан живот, јесте пре свега интерес породице и државе. Место привредно зависних и морално унижених људских бића, која би била остављена на милост и немилост улице и била излишан и некористан терет породице, друштва и народа, ови недужници добијају сем "специјалног образовања и васпитања могућности да постану корисни и равноправни чланови људске заједнице.
Из тих разлога у модерним државама постоји врло велики број специјалних завода за све врсте ненормалне деце. Тамо се педагошка литеритура, која говори тој врсти васпитања и образовања, развила до огромних размера. Једно такво дело, чији наслов горе исписасмо, говори о оснивачу немачких завода за слепе, племенитом Јовану Клајну, о његовим литерарно-педагошким радовима, о развитку те врсте специјалног школства и о свима психолошко-педолошко питањима, која се односе на васпитање и образовање слепих.