Učitelj

304 Учитељ

Такав је случај са пруским министаром Бекером, који је добро оријентисан у педагошким питањима.

У овом делу Бекер образложава пре свега потребу високошколског образовања учитељства. За то као најважнији разлог износи остварење јединствене школе. Без овог учитељског образовања јединствена школа остаће само једна

лепа жеља. ; | Бекер даље види нови идеал васпитања у народном хуманизму. Тај нови идеал треба да буде пренесен у народну школу, која треба да буде његовим сејачом и ширитељем. Нови човек, кога треба да образује народна школа, треба да буде хармонијски васпитан, да тежи братству свих људи не само свог народа, већ и целог човечанства. А да би тај идеал народне школе био достигнут, учитељство треба да добије солидву спрему и образовање. — Досадашње учитељске школе. биле су догматичне. Међутим савремено народно васпитање захтева и претпоставља самостално испитивање и експериментисање од стране учитеља. Такво образовање универзитети не могу пружити. Томе циљу имају да послуже новоосноване педагошке академије у Пруској. Јер као што унивезитети нису могли испунити задатке вишег техничког образовања, тако не могу испунити ни захтеве учитељског образовања. Философски факултети, где се негује наука, нису дали довољну педагошку спрему средњошколским професорима. Са наставницима основних школа то би био још гори случај, јер док средње школе највише предају знања, дотле су основне шкале претежно васпитног карактера. Академије ће такође неговати науку, али главна ствар ће им бити хуманистичка оријентација за велике задатке васпитача. Бекер мисли, да је важније, да се код деце развије социјални дух и религијска трпељивост, да упознају васпитни значај телесног вежбања, личну одговорност, да савлађују властити егоизам у интересу друштва, да осећају стварну љубав према ближњима, него да знају напамет неколико песама и историјских цифара. За те задатке је потребан нови тип учитеља и васпитача, који је способан за самопожртвовање и самодисциплину. А те особине новог васпитача могу развити само. педагошке академије, а никако универзитети. У учитељу, који је свршио потпуну средњу школу и вишу педагошку акаде-