Učitelj

338 Учитељ

o vašnosti tačnog poznavanja i tretiranja omlađine. Svakako je često potrebno razložno postupanje roditelja, da bi.se od njih moglo zahtevati razumno postupanje njihove dece.

Prev. Mil. Cvetković.

ФИЛОСОФСКА ПЕДАГОГИКА Педагошка писма Милоша Миловановића

(Наставак) ЈУ. писмо. Драги пријатељу,

Трећим писмом завршио сам говор о томе колико сеи шта се може постићи наставом у основним школама, а у овом ваља ми говорити о том шта нам у том погледу показује:

Грађанско школовање и васпитање. — О том школовању

и васпитању које је предмет средњих школа познатих под именом гимназија говорио сам у !. књизи „ Живота Народног““. Тамо је реченс да је манија васпитавања и просвећивања зачета у малој школи догнала тамо до свога врхунца преко кога се не може даље. „Добри државници и разне утописте ту су се надметали у добрачинству и сваки по нешто додавао и утрпавао држећи да дух омладине добија све више полета што се више на њ наваљује“. И то што је онда речено стоји и сад још у већој мери. Фатално, али по све неизбежио, јер · еавремена култура није, и не може бити ни у чему другом него у денатурисању како физичких, тако умних и моралних људских особина и социјалних погодаба за опстанак и развитак. А међу свима тим неприродностима „савремене културе умна култура у свима школама, нарочито у гимназијама неприродност је над свима неприродностима. И кад се те школе пореде с апаратом заглупљивања веома је благо процењена недаћа коју оне узрокују. Но, оне не само да заглупљују "него убијају дух омладине: оне онеспособе за сва времена омладину да живи властитим својим духовним животом и учине да у неку руку постане аутомат коме је намењено да изговара туђе речи и реченице.

8) Страна 131—132,