Učitelj

Филозофска педагогика 437

"заблуда замењује се другом, верска заблуда заблудом свет

ског карактера.

Колико ће ко бити мудар, питом, благ ит. д. маса рода људског доводи у везу с надприродним узроцима. Некоме је узроковач свега шта је умно и морално дао добру памет и добро срце другима није то дао и т. д. Али то веровање ни мало не смета ни матерама ни дадиљама ни старијима да децу упућују у оном што је добро односно рада понашања, говора и знања и да верују да све то у неколико зависи од тога упућивања. И те упуте рода људског, као и упуте у

лечењу и предхрањивању од болести, нарочито томе послу

одани људи прикупе, среде, и огласе као васпитну и, про-

"светну науку, помоћу које се као помоћу медецине може све _учинити. То је у неку руку морална и умна медецина и мно-

гобројни рецепти њени сасвим су слични рецептима медецинским. Само место медецинских артикала долазе речи, а опет

"речи и ништа више. Речима се хоће да просвети, да васпита, да одгаје оваки или онаки карактери и производу све мо-

гућне потребне особине за срећу човекову. Ради тога подижу се големе зграде о трошку сиротне масе народне, ради тога

"спремају се големим трошковима они који ће говорити и те

трошкове опет одваја од својих уста маса народна, хтела не

"хтела, којој горњи друштвени слојеви доказују, да то захте-

вају народни интереси да се тиме народ просвећава и упитомљава: да од тих речи човек јача и физички и умно и мо:

"рално, шта више да се то јачање може извршити и код гладне = ,

и жедне, голе и босе омладине. Лекари држе да се рецептима и прашковима може изгладнела и оголела маса народна одр-

_жати у добром здрављу, а наставници да се то може учинити

поукама. У томе се добро слажу лекари тела душе.

_И кад заблуда стварања нечега из нечега дотле дотера није тада неопходан саставак живота људског него је један од убилачких средстава самог тога живота. Јер тај факат у

"вези с другим сличним пресушује изворе самогживота и по "самој неопходности место светлости и питомости узрокује се

мрак и дивљаштво. На тај начин и против воље њених носи-

„Jana, може званична религија подривати истинско народно "веровање, на тај начин може медецинска пракса подривати снародно здравље, а васпитавање и просвећивање довести до