Učitelj
Из школ. организације 591
зумети, нити постићи и забавиљи је потребна једна специјална техника, да би могла водити децу тим путем дисциплине. По њој дечја слобода мора имати за циљ колективни интерес и зато она забрањује деци све оно, што може сметати или шкодити другима и све што је непристојно и неуљудно. Она хоће, да деци усади идеју, да науче и асимилују један принцип колективног уређења. Она хоће, да се деца слободно развијају и да на тај начин манифестују све своје особине, које су неопходне за доцнији васпитни живот па им дозвољава, да се крећу кад хоће и раде што хоће. Али она ипак стоји на гледишту, да се штетне и опасне акције морају угушивати, зато и не дозвољава деци, да узнемиравају «своје другове, да мећу ноге на сто или трпају прст у нос. Она, истина, такве не кажњава, али их изолује и намести тако да подражавају оне који се понашају нпјмирније. Зато она забавиљи и ставља у дужност, да згодном приликом објасни „деци разлику између доброг и злог и да на тај начин дисциплинује децу активношћу, радом и добротом а не пасивношћу и покорношћу.
Против оваквог схатања дисциплине устали су многи педагози па и Мојман и због тога највише оспоравали сваку вредност Монтесориног система. Међутим ми стојимо на гле. „дишту оне класичне педагошке изреке, да је „школа без реда, што и воденица без воде“, али исто тако сматрамо, да за"бавиште· није права школа и да оно има своје посебне ци: „љеве, према којима се и дисциплина мора прилагођавати. У нашим школама на жалост још и данас су се задржале неке грубе, механичке методе чисте репресивне дисциплине, које спутавају децу и убијају им дух и ми смо против таквих метода не само у школи већ још више у забавишту.
Дисциплина је једно врло важно средство за јачање карактера и због тога још у забавишту стављамо јој за циљ, „да навикне децу на ред и заједнички живот. Модерна педагогика истиче, да се тај ред и живот не одржавају грубим и неоправданим средствима, већ добром наставом и лепим "опхођењем. Код деце тога доба нарочито је развијено врло јако осећање части и сваки погрешан атак на њихову слободу и остале наклоности води расулу. Због тога се и у за«бавишту много више поштује дечја слобода него у школи и
-