Učitelj

Школске прилике у свету 831

господаримо помало тим силама» Чиме» (Разумом.) Каква је онда снага нашег разума2 Ко је измислио аероплане» Ко лађег Железницег Машине» Моторег Ко зна ону пословицу, што говори о томе» (Ум царује, снага кладе ваља.) Шта означава на топломеру знак +, а шта — 2» шта они означавају код електрицитета 2

Систем. Закључити: Природа обилује неизмерним 60гаствима и скрива у себи чудне силе, али снага људског разума докучила је готово све тајне, извлачећи из њих поуку и корист.

Примена. Посматрати и палити електричну лампу, на часу цртања цртати електр. сијалицу, водити разговор о преимућствима електр. осветљења над петролеумским и опоменути се предела где се пад воде искоришћује за електричне централе. (Скрадин).

Сремчица. Б. Стефановић.

ШКОЛСКЕ ПРИЛИКЕ У СВЕТУ

Čehoslovačko školstvo?

Specijalno za „Učitelj“ napisao dr. K. Veleminsky. — Preveo dr. Dragutin Prohaska)

Dugo pripravljana reforma učiteljskog obrazovanja približaje se u Čehoslovačkoj svome ostvarenju. Ministar školstva dr. M. Hodža javio se, da će se zakonom ukinuti dosadašnji četirgodišnji učiteljski zavodi. Budući učitelji imaju da postignu opću obrazo-

* Slovenska učiteljska uzajamnost i zajednički rad mogu se izvoditii imati uspeha samo što tešnjom vezom, upoznavanjem, češćim sasftajanjem i ličnim dodirom, izmenom misli. književnih radova, časopisa i t. d. Kako su na ovogodišnjem Učiteljskom Kongresu y Brnu u Čehoslovačkoj Republici stvoriti osnovi za rad na osnivanju Sveslovenskog Učiteijskog Saveza i priredfivanju opšteg Slovenskog Učiteljskog Kongresa u Poznanju fo ćemo u našem listu donositi u toku ove godine i radove naših uglednih kolega, pedagoških radnika iz ostalih slovenskih zemalja.

Ovaj članak o čehoslovačkom školstvu napisao je ugledni pedagoški radnik u Pragu dr. M. Veleminsky načelnik osn. nastava u ministarstvu prosvete, koji nas je i do sada u više prilika zadužio svojom saradnjom na čemu mu toplo blagodarimo.