Učitelj
840 Уљи те љ
ПРЕГЛЕД УЧИТЕЉСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА Г. Волф
Председник Немачког Учитељ. Савеза
Federation International des Association d' instituteurs,
Немачки Учитељски Савез
Историја Савеза немачких учитеља може се потпуно разумети само у оквиру историје немачке народне школе. Није место да овде излажемо ову историју, као и историју немачке образованости која је са њом у вези, зато ћемо у кратким цртама изнети следеће:
Прво буђење осећања солидарности код учитеља пада почетком 19. века, када се управо и ствара самостална учитељска професија. Држава постаје ослонац интелектуалног живота и узима на себе бриту о народној школи, која се почиње еманциповати од цркве. Добивши стручну спрему, учитељ престаје бити потчињени орган цркве, и постаје функционер школе. Политичка реакција, која је у 19. в.завладала у Немачкој, спречила је напредовање нар. школе, понизила њен углед, и довела учитеља у подчињен положај. Али са све јачим економским и индустријским развићем јављају се и правилнији погледи на народно образовање. ПолитичKO уједињење државе изазива покрет у корист нар. школе. Млада република узима по уставу право да регулише основе школског програма (раније је нар. образовање било ствар сваке поједине провинције). Она прописује један васпитни школски програм, добар у својим главним цртама, али који не може да задовољи жеље и захтеве Савеза немачких учитеља. Ипак у општем питању нар. школе ово је био један корак унапред ка нашем циљу. i
Идеја о општем савезу немачких учитеља рађа се бурне 1848 год. Реакција, која је после завладала, одузима младој биљци светлост MH сече до корена њену стабљику. Али она није могла ишчупати ту идеју из срца учитеља. Одмах после оснивања царства, 1871, објављује се позив на оснивање новог Савеза. У почетку приступају само неколико градова и држава: Берлин, Лајпциг, Хесен и Шлезвиг - Холштајн, но мисао је била тако онажна, да мало по мало ова појединачна удружења ступају на заједнички фронт.