Učitelj

Предавање Географије 897

2.) Корачај од очигледности к појму путем уобразиље; 3.) Развијај код ученика размишљање о узрочним везама И односима предмета: _

4.) Вежбај ученике да имају вазда сређен преглед свога луховног иметка и

5) Предавања подешавај тако да ученику не буде силом ништа наметнуто већ да је све саморадњом постигнуто.

· Као што је познато, пут за изучавање Земљописа у основној школи Методика поставља овако. Пошто се изучи темељно онај крај у коме је васпитаник поникао и с којим ће му и доцније у животу бити везане најдражије успомене, прелази се даље на изучавање и осталих крајева његове уже и шире домовине, па се најзад у старијим разредимаиу школама већим од основне, на. темељу основних знања о својој домовини, зида целокупна зграда познавања целокупне земље као станишта људског па чаки земље као звезде у васионим.

Настаје питање: којим редом да се проширује круг знања који је задобивен наставом о познавању завичаја. Наша домовина је пространа и широка, испретплетана је великим планинским ланцима, и водама, испресецана разним путевима, насељена већим и мањим насељима, административно издељена на веће и мање јединице које често пута не одговарају ниуколико простирању и правцу речних сливова те својим теренским тешкоћама чине сметњу саобраћају и отежавају управним властима вршење њиховог делокруга. Е

Методика Земљописне Наставе не упушта се у детаљније одговоре на ова питања јер сваки крај има H своју нарочиту физиономију и нарочите прилике, па, као год што се у Завичајној Настави не може прописати један потанко обрађен методички завичајни тип који би био општи за све школе у домовини, тако се не може прописати и један начин за обрађивање земљописне на-

ставе за целу државу. Али што је најглавније при изучавању земљописне наставе метод мора бити синтетичан, или синтетичко аналитичан, мора се полазити од школе и најближе околине па даље, мора се увек полазити од очигледности ка размишљању, од конкретнога апстрактноме, од онога што се стварно видело и очигледно упознало ономе што ће се фантазијом после допунити и закључити.

: 8