Učitelj

608 Моши тбљ

само највештији ученици. Истрчавање брзих запречује овај рад, -те се мора одбити са становишта педагогије рада. Ограничавања, која морамо увести, биће можда опет постављена с поља од учи"теља. Али ако стално упозоравамо да је ограничавање нужно због интереса разреда (то нам тако треба, другачије нам није згодно, не смемо дозволити да нам се смета), и ако гдекад допустимо мали покушај, да се види чему нас доводи потпуна слобода, то ће у деци да преобличи закон најпре наметнут у закон, који сама она хоће тако да ће она, и кад отпадне спољна сила да сачувају властитом вољом држање, које води сврси.

Ми се не ослобађамо некадашње укочене дисциплине зато, да на место аутократије учитељеве ставимо олигархију оних уче-ника, који се налазе у сваком разреду, који би хтели да даду потпуну слободу ономе, што им падне на ум, који увек воде главну реч и у све се уплићу, који би увек хтели да окушају своје критичке способности на учитељу и ученицима, који желе да стоје у првом реду и да им се дивимо, а да при свему томе нису обдарени с правим врлинама вођа. Против ових природа па иу њихову корист треба да чувамо заједничке интересе разреда, ми смо дакле, кад тражимо заштиту од терора брбљиваца, савезници "већине разреда, која ће пре или доцније да одузме од нас функцију ограничавања слободе.

Да ли би требало да се изведе закључак из потреба за ограничавањем личне слободе, да останемо ради је у старој дисциплини! Ко би то закључио, тај би претпостављајући да пе се десити злоупотреба, забранио и оно, што је потребно. Зацело ради-_ мо право, ако ученицима допустимо, да и без формалне дозволе напусте своја места. Зашто се не би кратковидан ученик сасвим приближио табли, да би боље видео коју реч, зашто други опет, док се баве тихим радом не би пришао земљописној карти, да види нешто, што му управо треба, а трећи пришао столу да нађе нешто у којем потсетникур Али ако неком детету падне на ум, да се приближи прозору и да маше пролазницима, ако један изненада пође једном ученику, да га ошамари, зар ћемо зато да одузмемо слободу, коју смо дали» Ми ћемо само отклонити злоупотребу и при томе опет ступити у савез с разредом против појединца. Пливати се учи само у води, а употреба слободе само у слободи. У разредима, у којима је већ израстао дух заједнице, злоупотреба слободе наилази баш код саученика на најтежу осуду. Пре је недисциплиновани ученик био јунак, који је био поштован, јер се против учитеља борио за слободу. Сада је недисциплиновани шкодљив, јер угрожава стечену слободу, а учитељу се мора притећи у помоћ против њега. Само треба да настојимо, да све оно, што тражимо за ограничавање личне слободе не изгледа као да истиче из личне самовоље, већ да буде заповест нашега заједничког рада, која се сама намеће. Зацело је тешко, да «се увек праведно суди, када слобода има педагошку вредност, а