Učitelj
738 Учитељ
зирао од меморисања као главне способности за течење знања. Или узмите у руке Емила, па га само површно пролистајте и уђите у нашу коју моредну школу, где ћете на чудо света наћи дете, које ће вам откресати да све варнице лете: „Метар има десет десиметара“, али кад га запитате, колико је дугачка клупа у којој седи већ неколико месеца, то исто дете зинуће од чуда. Ако сте мало хумористично настројени, посегните у џеп, извадите метар, подајте га тому детету, запрепастиће вас ново чудо, то дете не зна, шта да почне радити с тим метром и, верујте, оно неће моћи, да измери клупу, у којој седи. Ово није никаква шала иако је још Русо пре стотину година и неколико деценија рекао оне толико просте и свакоме Божјем човеку врло лако схватљиве речи: Мери, број, важи, поређуј! Мислим, да је ово доста, да се конкретно предочи разлика између школе и педагогије.
Школа наиме иде врло спорим темпом за педагогијом, и ми не можемо управо никако да просуђујемо школу по педагогији, јер ваља знати, да је педагогија знак мишљења, схватања, а школа изјава рада. У педагогији напињу сву своју снагу најјачи духови, у њој је приказана највиша изјава културе некога доба, а у школи у великој већини настоји просечан човек, како ће нека схватања провести у послу, у животу. Узмите сада, да је посао, што га изводи тај просечни човек много тежи од онога, што га изводи педагог, који својом културом, својом интелигенцијом, стоји високо изнад просечна човека, и ви ћете себи некако ипак моћи да предочите, колика је разлика између педагогије и школе. И какогод је школа 18 столећа била барем једно и по столеће иза педагогије, тако је и данашња школа према педагогији у једнакој дистанци.
Некако управо на завршетку прве четврти 16 столећа написао је неки Икелсамер књижицу, у којој броји погрешке методе срицања и у којој истиче мисао, да онај, који хоће да научи писати и читати треба пре свега да познаје усмени говор. Након појаве те књижице блаженога Икелсамера прошло је скоро 300 година, док су тек педагози прваци почели размишљати о тим речима, и док се почело мало помало у школама радити према његовим начелима. И чим се набасало на тај Икелсамеров темељ у једном се столећу развила једна голема букварска литература и то ето с једне право погођене