Učitelj
28 Учитељ
теље, родбину, познанике и дечје школске другове да нам кажу како је неко дете. У [и П разреду ће то бити тешко провести, јер се деца још слабо писмено изражавају. Могли бисмо их испитивати усмено и бележити њихове одговоре. У Ши ЈУ разреду се то даде провести много лакше.
Намеће нам се питање како ћемо поступати код испитивања. Могли бисмо саставити скалу, као у наведеном случају, па дати деци да подвуку она места која одговарају карактеру детета које посматрамо. Код средњошколске младежи би то можда још ишло, али у основној школи је то немогуће провести, јер би се деца збунила пред множином питања. Зато смо ми поступали отприлике овако: тражили смо од деце да напишу о свом другу какав је; упозорили смо их да кажу све што знају о њему добра, а и зла; нарочито смо захтевали да напишу само оно што држе да је истина.
Да би деци било још јасније како морају бити објективни (у колико то деца и жене могу бити!) предочили смо им случај као да описују неки предмет: мачку, коња, стол итд. Опазили смо да је ово нарочито много допринело објективности.
Испочетка је ишло тешко. Бојали смо се да ће деца премало написати, али није био случај. Шта више, добили смо врло дугих описа. Деца су давала све боље приказе својих другова.
Морамо нагласити да је овај начин испитивања врло деликатан и да наставник мора својим ауторитетом, својим тактом и озбиљношћу створити код деце уверење да врше један озбиљан и користан посао. И најмањи пропуст се освећује и све се претвори у шалу и исмехивање. Деци се мора загарантовати да нико неће читати њихове исказе осим учитеља.
Ово дечје суђење о друговима има и велику васпитну вредност, Деца се из малена привикавају да правилно суде о својим ближњима, да буду објективна, да се савладају у часу кад би хтели рећи штогод неистинито о својим друговима итд. Клапаред придаје уопште велику васпитну вредност свим дечјим исказима пригодом анкета. Он држи да се ту дете вежба у посматрању самога себе, да се привикава да запажа и анализу своје нутрине. а то је први предуслов за самоваспитање.
Ми смо вршили ова испитивања у Ш и ТУ разреду вежбаонице и у Ш разреду учитељске школе. У. вежбаоници су се деца потписала на своје исказе, а ученици и ученице учитељске школе су писали анонимно, јер су тако желели.
Кад поберемо листиће од деце или младежи, направимо најпре преглед свих добрих и лоших особина што су их навели у тим исказима и према томе настојимо створити суд о карактеру дотичног детета 'или младића (девојке). Разредни учитељ даде исто писмено свој суд о истом детету. Оне особине које наведу деца и учитељ можемо сматрати да заиста карактеришу дотично дете.