Učitelj

Упознавање карактера деце и младежи 241

једнога краја на други. Јасно је, да чим више силазимо к аморфним типовима, индивидуум се мање опире утицајима околине и у истој пропорцији део стеченог карактера расте“).

Другим речима, Рибо признаје да се васпитањем може деловати на карактер извесног процента деце и младежи. Можемо ићи и даље и рећи да васпитањем можемо сигурно утицати на просечни карактер, а већина деце и младежи што их сусрећемо у основним и средњим школама поседују просечни карактер. Како се има вршити тај васпитни утицај, то спада у домен педагошке ходегетике, па нећемо то овде износити.

ж Ж

Завршујући, што да кажемо о овом начину упознавања карактера школске деце и младежи» Зар да претендујемо на његову непогрешивостг Не. Он има и својих недостатака, али то нас не сме декуражирати и убити у нама тежњу за његовим усавршавањем. Код данашњег стања психологије морамо бити з2довољни ако нађемо ма какав метод за испитивање моралног развитка и карактера младежи. То је још неистражени домен, па сваки и најмањи допринос у том погледу добро долази.

Да бисмо дознали што сама младеж мисли о овом начину упознавања карактера, поставили смо питање ученицима У разреда учитељске школе, које гласи: „Према искуству које сте досад стекли описујући ваше другове, што мислите о овом начину испитивања карактера“

Углавном смо добили две врсте одговора. Једна, знатно мања група ученика, наводи, да се ученици међусобно добро не познају, па према томе описи нису сасвим поуздани; исти се ученици боје, да они који су непријатељски расположени према неком ученику могу искористити ову прилику да их оцрне. Одмах видимо да ови приговори нису необориви. Прво, ко има бољу прилику да упозна неког младића или девојку него његови другови и другарице, који су дневно с њим, у весељу, у жалости, у школи, на шетњи итд. Друго, ако је баш пар другова и нерасположено према неком ученику, надати се да ће већина бити објективна, па ће коригирати оно погрешно и пристрасно мишљење. Нађе ли се који ученик који би имао све саме непријатеље међу својим друговима и другарицама, зар нам већ сам тај факат не би био довољан да стекнемо мишљење о његовом карактеру

Друга, знатно већа група ученика(ца) износи сву корист коју може донети овај начин испитивања. Тако наводе да:

1) упознају боље своје другове и другарице и стичу о њима јаснији суд; чим више пишу све боље и верније описују;

2) изнашајући лоше стране својих другова сећају се и својих мана, па настоје да их се реше; |

а) Брок, Д Негбоше рзуспогортдие, 3 рат сћ. Ш.

~