Učitelj

Јогунство 517

воље и немоћ; неће оне помоћи реализовању виталних човекових нада у животу, нити помоћи неком ослобођењу човека од моћне организације таквога живота. Не обзирући се ни на шта друго, слободног човека су симпатије на страни оних, који цене независност, слободну мисао, који протествују едушевљавајући се одјеком својих тежњи и жеља у изразу тих незадовољних. Његова је љубав, његове симпатије су на страни оних, који настављају и даље борбу са предрасудама и заблудама; он им пева оде и химне, сматрајући их херојима свога маштања, носиоцима здравих идеја: они су за њега покретачи и иницијатори продуктивности и прогреса. Сажаљење би се у оваквим случајевима сматрало предметом презира. Чак се презиру и они, који се јаве у одбрану предрасуда. По њиховим интенцијама, само властита моћ и снага истичу се на место ропског страха и само тиме се може извојевати слобода човека, који ће слушати једино победоносни и истински глас живота. Зато треба схватити, да живот, ма колико полако текао, сигурно и позитивно дела; он гони човека напред развејавајући својом истином све животне запреке и препоне, крепећи у човеку веру и у живот и у сопствену вредност.

У

Ми би могли овим завршити ову тему, кад не би обратили потребну пажњу и на једно питање, на које треба, као допуну ргније реченог, одговорити. Обично се чују захтеви — ау томе је и суштина овог питања — да за реализовање циља васпитања, треба имати најспремније људе, одлично стручно припремљене за васпитање других, али да та спрема, ипак треба да одговара савршеним и најбољим условима живота. Међутим, ово сватање је у основи својој погрешно. Јер, ако би постојећи општи услови живота били добри, тада би, целисходно, они спремали људе, који би хармонирали тим условима, те би се добили добри људи, са добрим делима ради циљева добра. Али ако су услови живота овакви, какви су данас, који су у супротности са нашим осећањима и схватањима, у којима морални закон егзистира само на папиру и језику и покорава се само теоријском усавршавању, док у ствари у друштву и даље господари борба, регулисана принципима утакмице и законима, који обухватају само спољну страну живота и поретка — лод таквим условима стварају се људи, чије способности хармонизирају таквим условима, т. ј. људи окрутни, немилосрдни, чак сурови, неправедни и лицемери, који ничега светог немају и. који су готови жртвовати све, материјалном богатству и стицању овог богатства. Обратно, што гори и неморалнији савремени услови, тим пре је потребно васпитне циљеве ставити у реализовање људима (васпитачима), оспособљеним за борбу у таквом стању. Деца су будући људи, наша смена, и ако буду одгојена угледом на нас, то ће она, кад одрасту, поновити наш живот са свима његовим ругобама и суровошћу. А да би њихов