Učitelj

Нацрт (план) учионице _ 519

НАСТАВНИ РАДА

Нацрт (план) учионице од Цветка Ђ. Поповића

Један од главних услова за успех у настави земљописа: је правилно разумевање земљописних карата. Али пренети се у птичију перспективу и из те замишљене позиције посматрати теографске објекте и пределе, није лак посао ни за одрасле а камоли за децу основне школе. Зато греше много они учитељи који на време не предузму и утврде припрему за читање и разумевање земљописних карата, него у трећем разреду на брзу руку упознају децу са картографским знацима журећи што пре обради програмом прописаног градива. Последице овако површно обрађене земљописне карте осећају се кроз цео живот код оних, који после основне школе не продуже школовање. Они никад нису у стању да себи ни приближно претставе крај који приказује земљописна карта, нити су у стању и најприми"тивније да скицирају план једног краја.

Како је у нас редовна настава земљописа предвиђена програмом за трећи разред у коме је одређен приличан обим градива, то се припрема за читање карата мора прећи и утврдити у току другог разреда (као што је и програмом предвиђено). Сви знамо с каквим се тешкоћама има учитељ да бори при овом тешком и апстрактном раду. Изнећемо почетно предавање ове припреме, како га ми изводимо у вежбаоници Јагодинске учи"тељске школе. —

Пре него се предузме цртање плана учионице, деца морају добро познавати стране света. По времену, цртање учионице пада око половине првог полугодишта. Пошто је ово посебна врста цртања, потребно је да деца све планове (учионице, школске зграде, дворишта итд.) цртају у посебне свеске. "Никако није добро да се то ради у свескама за обично цртање, јер се тиме отежава разликовање између ова два цртања у чему и иначе деца задуго греше. Сасвим је обична и готово редовна појава, да и поред свег објашњавања и рада на часу, дете ипак у плану уместо да назначи место за прозор или пећ, нацрта слику прозора или пећи. —

Поступак при предавању.

Припрема. — Децо, да ли сте кадгод гледали кад се поччиње зидати нова кућа» —

— Шта се прво радиг (Деца дају разне одговоре, а ми чекамо да некоје каже: Копа се темељ).

— Ко копа темељ» (Радници).

— А како радници знају где ће да копају темељ» (Каже им мајстор). 5

--