Učitelj

766 Учитељ

расправа. Госп. Окановић показује лијепе способности. Требало би, да чешка браћа шаљу нама сва своја педагошка дјела, а ми њима своја бесплатно.

Ја сам послао неки дан у Београд „Учитељу“ мало извјешће, у ком велим, да су Чеси први учитељи у словенском учитељству. Осим тога слао сам још прије „Учитељу ' нотицу о словенском књижевном друштву св. Мохора. Ти ћеш се дивити' оном красном напретку своје једнокрвне браће. Свг ће ово побуђивати у Вас вољу за просвјетни рад, а Чесима и Словенцима бит ће драго, што се српски лист занима за њих.

Немојмо бити сепаратисти, него се натјечимо, како ћемо један другога у љубави и добрим дјелима наткрилити на срећу свих нас.

Драга посестримо! Било би врло лијепо и корисно, да учиш чешки, ако само имаш времена. Чешки се научи лако за годину дана. Ја сам писао пријатељем у Београд, нарочито г. Путниковићу, да би се посао овако подјелио: један учитељ. (учитељица) нека би добро пратио руску педагошку књижевност, један чешку, један словенску, један хрватску. Сваком набављало би учитељско удружење дотичне часописе и дјела о свом трошку, а на концу године вратио би руски известитељ своје руске часописе, чешки чешке итд. Све би се то извјешћивало у „Учитељу“. Не само то, јер у цивилизацији не сми ЈЕ бити сепаратизма, ако хоћемо, да не постанемо Кинези, него треба једног оваквог извјеститеља, за немачко школство, једног за француско, једног за талијанско. Тако би смо МИ знали за све главно, што се ради на школском пољу у свем просвјетљеном свијету. Кад радници у Паризу стоје у вези с нашима, а ми учитељи да останемо сваки у свом запећку2! Није доста, да се поносимо, ја сам Хрват! ја сам Србин. Ако хоћемо, да оно остајемо што јесмо, треба да у свему напредујемо, јер све што је у природи слабије, то пропада, а на његово мјесто долази боље. Највећи душманин добра јест боље. Да није тога свијет не би ни напредовао.

Ја у том правцу много дописујем с Вашим учитељима у Београду.

Даклг, драга посестримо, учи лијепо чешки, све лагано а онда се изволи јавити г. Путниковићу или г. Јовићу, да ћеш извјешћивати о чешком школству у „Учитељу“. На, чешком језику има красних педагошких дјела и књига за омладину. Ако би ти се свидјело, Ти би и преводила, а осим тога научила би много. По том би дописивала с чешким учитељицама, што су књижевнице, наше јединство би се ширило све више, а ти би била златна верижица између чешког и српског учитељства. Колико би учинила услуге своме народу, толико би угодила чешком. Не би ли то красно било! |