Učitelj

Изум нове таблице 541

дуктиван радни живот. Жели се, дакле, да ученик ради и радом учи; да кроз рад осети све моралне и узвишене елементе свога поступног еволуирања; да радом очеличи своју вољу за радом а душу оплемени корисношћу и продуктивношћу.

Оба ова реформатора напредне Америке, нашла су и налазе увек и данас подршке у настави данашње америчке основне школе, што се могло запазити и из приказа наставе вештина у њима.

Милош П. Павловић

Изум нове таблице

Садашња камена таблица, која се употребљава у основној школи заиста завршава свој век. Ако јој је и било места у школи у времену кад су Песталци, Дистервег, Русо и други стварали напредније педагошке системе, данас јој се морају бројати последњи дани, јер улазимо невероватно брзо у доба најразноврснијих техничких проналазака. Савремена техника је дубоко забраздила у свима доменима људске делатности. Разумљиво је, да ни настава не може остати без техничких новитета за њено савршеније извођење. Наставнички свет садашњице баш и жели што већу примену технике у циљу лакшег постигнућа наставног циља. Отуда сваки изум мора бити радосно поздрављен, само ако би уштедео ђачку и наставничку духовну и телесну енергију а убрзао успех наставе. Такав је случај и са таблицом г. Воје Стевановићева. Питање је само, да ли ће она потиснути досадашњу таблицу и тиме показати своја преимућства с педагошког, хигијенског и економског гледишта. Похвално је, што је од стране наставника одмах прихваћена и узета у разматрање иако још не можемо рећи, да је покушај са њеном применом за сада чињен у већем обиму, како би се могла дати довољна оцена. Морамо ипак бити задовољни што се о њој већ говори и пише, Време и искуство ће убрзо показати своје. Карактеристично је да се већ појавило прво мишљење у јавности, јер је у последњој свесци „Учитеља“ већ штампана стручна оцена г. Ц. Поповића, једног од многобројних заинтересованих наставника практичара. Његове опажаје о овом техничком новитету морамо ценити бар у толико, што писац читајући свој реферат о овој таблици чак и на једном учитељском збору, покушава да заинтересује учитеље за овај изум за који ће време показати, колико је успео. Из реферата, поводом кога пишемо ове редове, види се, да г. Поповић претежно оцењује ову таблицу према свима оним а рлоп постављеним захтевима, које треба једна таблица да задовољи. Разумљиво је, што је онда изведен закључак, да ни ова нова таблица не одговара условима који се траже. Донекле је референт повукао паралелу између досадашњих таблица и таблице г. Стевановића и њој дао преимућства, али ми добијамо