Učitelj

» 2 Драгољуб Бранковић

жбеника, и те жртве тангирале и учитеље, опет су оне у главном отишле на побољшање просвете и на помоћ учитељству. Ми ћемо у септембру месецу ове године имати ту ситуацију, да неће бити у нашој земљи ниједне школе, ниједног одељења које неће бити попуњено потребним учитељским снагама. А у исто време задовољењем ове просветне и народне потребе задовољена је и једна потреба вашега сталежа: омогућено је да се један знатан број ваших младих колега, који су после свршене школе чекали на место, упосли и обезбеди.

Ви ћете, свесни значаја и деликатности своје мисије на овој скупштини третирати сами и по своме најбољем разумевању своје ствари. Ја том вашем раду желим успеха на добро Краља, Отаџ-

бине и Народа.

ПСИХОЛОГИЈА И ПЕДАГОГИКА

О душевном развићу уопште"

— од проф. Драгољуба Бранковића, инспектора Министарства просвете —

Две су теорије постављене о факторима душевног развића: нативистичка и емпиристичка, о којима је било речи код. схватања простора и времена. Нативизам тврди да је битност садржаја и функција у душевном развитку дата самим рођењем и да се одатле развијају као урођене особине, под. утицајем спољног света. Напротив емпиризам тврди да је човек првобитно: ненисписан лист хартије, на којем тек спољни утисци урезују своје. белешке. И једна и друга теорија скупљале су материјал и доказивале су исправност својих тврђења. Нативисте указивали су на чињеницу да се таленти и карактери рађају и да често поред свих сметњи успевају да дођу до изражаја. Свако дете доноси на свет оне наклоности и особине које је наследило од својих предака. Дакле, нативизам оснива своје гледиште на урођености и наслеђу. Међутим емпиризам указује да развитак зависи од средине у којој се налази индивидуум, те наводи за пример децу из разних друштвених класа, где дејствују разни васпитни фактори, због чега се и показују велике индивидуалне разлике. Адлерова индивидуална психологија готова је да усвоји емпиристичко гледиште, јер она наводи да се највише може постићи вежбањем, тренирањем једне особине, а да таленат мало значи ако не придође вежбање. Његова психологија претставља педагошки оптимизам, о чему ће накнадно бити речи под засебним натписом.

%) Одељак из пишчеве велике психологије која ће се ускоро појавити.