Učitelj
Мане и недостаци 61
так у томе, што слике нису израђене у боји, па су стога најновији буквари израђени са сликама у боји.
Место да се ствар темељно простудира па увиди да вредност једнога новога буквара зависи од његове методичке обраде, тј. од примене принципа, начела или захтева савремене методике ове наставе, а не од шарених слика у њему, мисли се, ево, да ће слике у боји бити најбоља препорука за нове букваре!
Ако су слике у буквару поред нормалних речи, чије је значење деци добро познато, у истини излишне, онда су оне подједнако излишне, па биле оне у боји, или не, али ако није извршен добар избор нормалних речи, па су за нормалне речи узете и такве речи, чије се значење деци не може лако објаснити да би стекла прави и јасан појам о њиховоме значењу, као што је на пр.: за децу у селима ужичкога краја реч топ, а за децу у Београду реч срп; онда ту ништа не помаже ни слика, па била она у боји, или не.
Слике у буквару поред нормалних речи не захтева никаква стварна потреба. То не служи ничему, већ само знатно поскупљава израду и продају буквара, и отежава родитељима набавку свога уџбеника, а без икакве стварне потребе.
Многе, велике и значајне мане и недостаци у букварима, помоћу којих се у нашим школама изводи почетна настава читања и писања, долазе још и због тога, што је при изради буквара у нас сасвим пренебрегнуто најглавније или најосновније методичко начело, а то је начело поступности у настави, које захтева да се у извођењу наставе код мале деце иде од познатога ка непознатоме, од лакшега ка тежем и од простијега ка сложенијем. Штива за прва вежбања деце у читању израђена су од ситних и украсних слова, а не од крупних слова састављених од простих једноставних црта без украса, као што захтева начело поступности у настави, а то су писмена оваквога облика:
вео Па Јоване Ји] ПУТА о ЈЕ ај о 74
Прва штива у буквару за прва вежбања деце у читању не могу се израђивати од ситних а притом још и украсних слова, која се употребљавају и за израду књига и новина за одрасле, и зато се то не може видети у букварима никоје напредне земље.
Такву израду првога дела буквара захтева не само начело поступности у настави, већ то захтевају још и обзири школске хигијене, да би се код деце отклонило јако напрезање па и обољење очију.
Кад су деца у првим лекцијама довољно извежбана у познавању и разликовању појединих писмена помоћу крупнијих писмена најпростијега облика састављених од једноставних црта, онда се у даљим лекцијама поступно пролази на штива израђена