Učitelj
136 Станко Првановић
После тога намештамо предмете на 'овај начин: аг|% | е Даље овако: • | •
| Ф Ф •
Најзад: | "У •| • | •јг е
ЕТ 5
Све то радимо не говорећи ништа тј. не бројећи и са свима стварима, које имамо. После тога нацртам на табли тачке или кружиће истим редом као што смо мало пре радили, а деца намештају своје предмете, такође без бројења. Најзад „склонимо све што је намештено, избришемо и таблу, па деца раде по сећању и цртају то исто без прегледа.
6) Сад пазите! Ја нећу ни намештати ни цртати него ћу ударати у сто (или у таблу), а ви слушајте па колико пута ударим, толико котура (ораха, кестена, каменчића итд.) наместите! Учиним један удар, два, три удара. Сад наместите друго што имате али на други начин! Опет ћу ударити а ви наместите друкчије! Куцање се врши и преко реда на пример: два, један, три, или 3, 1,2 или 3, 2, ! итд. Погледајте шта сам ја наместио. Сад ти, Јово, жмури, па куцај по клупи као да ити намешташ исто, а ви други добро пазите да не погреши! Наместим други број па позовем другог ђака да, жмурећи намешта и он, управо да само удара као кад намешта. То учинимо са разним средствима у раним облицима тако, да сваки ученик огледа бар по једанпут, јер то они много воле.
в) У нарочитим кесицама има по 1, 2 и 3 ораха, кестена, јабука, котурића итд. Ученицима се завежу очи и позову да опипају једну кесицу па онда, уместо одговора, намештају на клупи исто толико својих предмета колико су опипали. Кад им се очи одреше и из кесице изваде предмети, сваки се уверава у колико је погодио. И то много интересује децу. А и вежба их, па се зато понови неколико пута. Слично се ради са дугмићима ушивеним на картонима и дашчицама на којима су пробушене једна, две и три руне, у најразличитијем поретку. Дође, на пример, дете са завезаним очима, опипа картон и покаже га другима, а затим скине мараму и намешта исто толико предмета и у истом поретку као што су били дугмићи на картону. Ако погоди, може се одобрити деци да му пљескањем одобравају, што уноси живост у рад и пробуђује интересовање и код најтромијих. — Ради сеи обрнуто. Погледа прво картон, па онда жмурећи тражи дашчицу са истим бројем рупица. Овај задатак може имати две варијанте: или се мора опипати дашчица (или картон) са истим бројем рупа распоређених у истом поретку, или само да буде број погођен без обзира на распоред. Ако се само каже детету: „Сад нађи