Učitelj

238

Хроника

држан као таоц. У чувеном процесу В Грђића и шеснаесторице другова, о Ускрсу 1917, пок. Грђић је осуђен на смрт. Али га је ослобођење 1918 ипак затекло у зеничком затвору. Из Зенице иде право у Народно вијеће, 1919 и 1920 био је члан Народ. представништва. После 1920 године бави се просветним радом,

а 1929 год. поново улази у политички живот. До 1934 г. био је главни секретар „Просвјете“, а у августу ове године изабран је за њенога претседника. Један плодан и велики просветно-национални рад, оставио је пок. Грђић иза себе. За"што је и заслужио да му се узвикне: Слава му! М. Р. М

Б) Инострана хроника

РУМУНИЈА

Домаћичко образовање. На једном састанку одржаном у Министарству просвете, под претседништвом Министра просвете, где је расправљано о реформама школског сбразовања, одлучено је да се у женске средње школе уведе домаћичко образовање кроз све разреде, са једним часом дневно. За практичне вежбе ученице су подељене у две групе, у свакој по 14. Оне спремају ручак за школску кантину, а грубље послове при томе раду врши послуга. (По ТУЕпзејдиетеп! тепасег, бр. 3 за маји јуни 1984).

ФРАНЦУСКА Породична педагогија. — Од петка 16 новембра 1934 до петка 29 марта 1985 одржаће се у Паризу, Гијова улица 17, у школи за родитеље, један педагошки течај са стажом, за образовање породичних васпитачица. На течај се примају

девојке и младе жене изнад 18 година ВЈ. Школски материјал. — У Пари-

зу је од јуна ове године образована једна кооператива за израду школског материјала потребног за ново васпитање. Ова кооператива, која није основана због изгледа на трговинску добит, организована је да одговори потреби израженој од свих лица која раде на новом васпитању, за материјалом подешеним према захтевима модерне психо-педагогије, а који неће бити одвише скуп. Слабомислена деца. — Централни завод за лектуалну Хигијену (Аззосјаноп Геороја-ВеПап) наставља рад на проучавању питања о васпитању слабомислене деце. Чланови групе која ради на овоме послу обрађивали су и ове две теме: 1. Слабомислени често показују антисоцијална осећања. Која су нарочито од тих посматрана и како би се могла сузбити» 2. Пажња код овакве деце. Изнети на основу искуства најкарактеристичније или најчешће примере нелостатака ове врсте. Описати вежбе којима се може покушати да се недостатак па-

жње смањи, и које су од тих вежби најуспешније и зашто»

Народно васпитање. Национални комитет Главне конфедерације рада усвојио је, 21 фебруара 1934, нарочити програм за васпитање народа. Многе световне фрачцуске организације, на састанку 15 марта, прихватиле су да у споразуму предузму на томе послу заједничку акцију. „Друштва за народно просвећивање“, која ће бити образована по срезовима, градовима, општинама или групама општина, а под управом Савета конституисаног од претставника основних организација, настојаће да се по целој Француској распростиру добре књи– ге за децу, омладину и одрасле.

ЕНГЛЕСКА

Грађанско васпитање. Недавно је у Енглеској образовано друштво за грађанско васпитање. АззосјаНоп [ог Едис-– | аноп 1п Стгеизћр), које је узело на се | да припомаже настојања свих оних који схватају потребу, да британска омладина треба да се спрема за решавање тешких проблема који се стављају пред грађане сваке демократске државе. Друштво ће установити једну централу у којој ће васпитачи заинтересовани грађански васпитањем наћи обавештења која се односе на основно, средње и више образовање. | (ЕдисаНоп, Лондон, 21 маја 1934).

Обравовање сељака. Године 1930 подигнут је у Гау/ојфопи први сеоски колеж, који се својим уређењем и добрим утицајем на далеко прочуо. У Енглеској се покрет за оснивање таквих колежа шири уз припомоћ држава, а влада Савезних држава Северна Америка позвала је творца колежа у Зам!ћопу А. Мориса за техничког саветника за колективну организацију сеоских предела Уније. Циљ ових колежа је оживљавање некадашњег сељачког живота, али модернизованог. А. Морис је од колежа у 5. на|чинио средиште сеоског живота у сва-