Učitelj
266 Миодраг В. Машић
романтизам педагошке личности. Полазна тачка у његовој теорији образовања је идеја културне државе као највишег добра и културних вредности, које васпитање треба да усађује новим генерацијама. Културна држава, по Кершенштајнеру, је друштво моралних личности; да би човек постао таквом личности потребно је, да му васпитање пружи прилику за асимиловање вредности, које он својим способностима може савладати. За постигнуће тога циља, Кершенштајнер истиче на прво место васпитну вредност ручног рада. Међутим, он искључује крајњу елективну иницијативу ђака. јер је уверен о потреби сарадње учитеља и ђака.
У Белгији је радио на реформи школе од почетка овог столећа Овид Декроли. Године 1901 оснива завод за заосталу и слабоумну децу, а 1907 год. „Школу живота за живот“ за нормалну децу у Брислу. Тежиште Декролијевог реформног плана је у његовој наставној методи. Он истиче принципе индивидуалног и социјалног васпитања, радне наставе, коедукације до дванаесте године, познавање психологије детета, на којој заснива своју специјалну наставну методу. Просуђује недостатке старе школе, која не води рачуна о вези разних делатности детета, О његовим интересима, гомила много градива, које предаје деци вербалном методом. Декроли полази пре свега од животних интереса детета, од природе, од живота у породици, у школи и друштву, како би наставно градиво чврсто повезао у целину и јединство. Посматрање (делатност чула), асоцијација у времену и простору (памћење), апстрактно изражавање (читање, писање, писмени састави, размишљање) су средства, којима дете савлађује наставно градиво, које стоји у средишту интереса. Све радње, све ствари се дотичу тога централног предмета, који чини садржину наставе и школског рада за дуже време, док се потпуно не исцрпи. За разлику од обичне концентрације градива, метода Декролијева полази од градива и предмета, које избере група ђака, а коју одобри учитељ. Овде је иницијатива ђака заступљена у пуној мери. -— Декорли даље заводи идеовизуелну методу при почетној настави читања и писања. Та метода названа је тотална или глобална метода. Она полази од конкретне претставе и са њом здружује писмени оптични утисак, те се с тога и зове идеовизуелна или идеографичка метода. Мада је Декроли поткрепио ову методу психолошким разлозима, ипак јој се пребацује да оптерећује дечије памћење. Несумњиво је, да је та метода погодна за децу оптичког типа. о лшти МПЛА
Односе између учитеља и ђака мења из основа далтонски наставни план, који је израдила Јелена Паркурсшова у својој огледној школи у граду Далтону, у држави Масачузец. Док јеу старој школи учитељ предавао, а ђаци само слушали и били пасивни, далтонски план пружа доста прилике да се ђаци сами уче, да сами праве распоред свога рада и напредују према своме сопственом програму. Ђаци раде по свом темпу и остају у групама. Деца могу у одређеним предметима бити на курсу, који одговара њиховом добу, у другим предметима пак могу бити на вишем или