Učitelj
66 ________________-----
па сам ја грешки разбио прозор. Ја поче да плачем, а он ми вели: „Немо да плачеш, ја нећу да те тужим. Ајде дизађемо напоље“. И нико није знао који је разбио прозор. Никад не могу С. то да заборавим“. Трећи (13 г.): „Мени је најбољи друг Ј. зато што ми увек помаже кад ми се деси зло. Пре смо чували говеда, па ми се једна крава разободала и побегла. Ја сам онда кукао. Он ми чувао друга говеда те сам ја ишао да тражим краву“. Четврти, истих година: „Највише волим 3. зато што ми помогао кад се десила невоља. Једанпут смо ми чували овце, па ми се једна овца надула од младе детелине, он ми помогао да је бијемо по ушију да не цркне. Чувао и моје овце кад мене болела глава. Помогао ми да одвојим овце кад се помешале с туђима. Зато га толико млого волим“.
Има дечака који се друже најчешће, кагкади једино, са вршњацима рођацима. Са њима играју. Њих највише воле. Не осећају потребу за осталим друговима. Другарска наклоност развила се код њих још пре поласка у школу, јер су их родитељи упућивали да се друже. Пошто осећају потпуно да су довољни сами себи, избегавају друштво дечака који немају с њима крвног сродства. Саможиви и злобни су многи међу њима. Дечко (1 г.): „Мој најбољи друг је М. зато што ми је брати израније долазио код моје куће, те смо се играли“. Други (12 г.): „ја најволим волим тинја га волим што ми је својтина. Ми смо најбољи другови. Ми се не дружимо с никем другим.“ Трећи: „Ја највише волим В. зато што ми је он брат од тетке. Ја и он се дружимо из малена. Моји ми родитељи рекли да се само с њим играм. Јај он делимо све што имамо за јело“. Четврти: „Ја најволим С. зато што мије он мој род и што он мене воли. Још када нисам пошао у школу ја сам ишао код његове а он је долазио код мое куће, те смо се играли“. Пети: „Ја најволим К. и В. због тогашто су они мое фамилије“. Шести највише воли два друга зато што су му кумови. „Ми зајно јемо кад пођемо за ваздан“. На наше питање зашто се дружи само са рођацима, изјавио је: „Мо'и ми рекли да се само с кума М. и П. дружим. Веле: „'Оће те би'у друга деца. Кад пођем за ваздан, па понесем лепо за јело, јем само с њима, јер ми мајка каже „Оће ти отну друга деца“. А кад не понесем лепо за јело, опет ми наручи дајем само с кумовима. Вели: „Не мора цео свет да зна шта ми јемо, а они су наши,“
Указивање пажње и поштовања, међусобно хвалисање и уздизање јесу чиниоци успостављања другарских односа код неких дечака. Наводимо исказе пет ученика од 12 година. Први: „Ја највише волим Ц. зато што ме добро поштује“. Други: „Ја најволим М. зато што свуд прича како сам ја добар ђак и никад неће да каже моема кад ме господин бије“. Трећи: „Ја највичје волим Д.и В. зато што ме фале“, Четврти: „Најбоље волим Н. зато што лепо поступа са мном“, Пети: „Ја волим Б. П. и Ј. због тога што ми стално причају да сам лаф што сам лепи што добро учим и што сам газда“. Исти дечак у самоисказу: Какав сам ја: „Ја сам леп, Ја сам миран и добар ђак. Ја сам газдински син“.