Učitelj
ЕНЕН ЕНЕЛ РЕТЕЛ ПЕН ДЕЕЕЕЛВИЕ Е2О 949
прећи на растављање броја 6, које се врши једнако као што смо видели код броја 4 и 5. Наставом треба децу довести дотле да готово свако дете може напамет раставити број 6 и без појединачних питања. Овако: 61 -5,6==2 Њ 46353 -36=4 + 2,6 – 5 --1.
На растављање се надовезује надопуњавање, које се такође мора увежбати до механичке вештине. Сав овај посао врши се саморадњом ученичком. Ученик пита: „б == 2 + 2' Одговор: 6 == 2 + 4". „6 = "1 + 2" Одговор: „б == ! + 5". Коначно се каже само први број, а остало упитани ученик: ,! 2" Одгавор: „| “= 5 == 6".
Важан посао који се мора извршити са бројем 6 је одузимање по један и бројање од 6 назад по један. То је смањивање бројнога низа. И то изводи у улози учитеља опет један од ученика кога изаберу ученици. „Метните сви преда се по 6 крушака!“. (То су крушке које су деца сама направила од иловаче). „Поједите једну!" Сви једу и односе ту једну из гомиле. „Колико је осталог“ „Поједите још једну!" и тако редом, докле год траје. Након вежбања које се тако изводи на разним другим стварима јављаће се ученици, да они могу казати, колико остане од шест када се скида по један и без да „једу“. Други ће опет ученик моћи да спомене све бројеве од 6 увек мање за један, а да при томе не говори 6 — 1, него једноставно броји: 6,5, 4, 3, 2, 1,0.
Кад је настава успела до те вештине да доведе све ученике, сем оних који се сматрају као најслабији, чији је успех уопште у питању, прелази се рачунању са два, најпре у форми додавања и одузимања. Тако се израђују низови 2, 4, 6. 6, 4, 2.
Препоручује се, да се одмах после свршенога рада на сабирању или одузимању приступи дељењу и множењу у оквиру броја 6. Обе ове радње могуће је код овога броја проширити, па обрадити множење и делења са 3.
Како код овога броја наступа први пут нова врста рачунања, тј. садржавање, то ћемо се задржати на једном примеру, које ће нас увести у начин овога рада.
Нашој другарици Милени је слава. Има госте. Послужиће их кавом. Ради се о њих 6. Њој и 5 њезиних другарица. Као добра и уредна домаћица Милена је спремила шећер за каву. „Колико комада има у кутији!“ „6“. „Колико се пута може из кутије извадити по један комадг“ „б пута". „Колико шоља каве може се засладити, ако се у сваку шољу стави по један комад шећера ' Тако се то и изводи и сваки ученик вади по једно парче шећера из кутије, коју је сваки ученик већ раније спремио и у којој држи 6 комада шећера, тј. 6 комада кружића или коцкица спремљених од иловаче.
На овај начин обради се и садржавање броја 2 и броја 3.
Још увек треба се чувати од израза: „и", „мање", „пута“, „подељено“ и „садржава се", јер ти изрази лако могу да одведу децу у за-