Učitelj

Имамо ли задатак да у оквиру кратког чланка проговоримо о проблему уџбеника, онда имамо на уму идеал школе организоване према гледиштима модерне педагогике. У тој новој школи, која настоји ученика научити да самостално ради, добија проблем уџбеника (и наставних средстава уопште) још већи значај.

Иако је и у модерној радној школи учитељ увек водећи чинилац, јер је активност дечија у вези са активношћу учитељевом, ипак он престаје да буде јединим информатором учениковим. У томе смислу преноси се тежиште на ученика који треба да научи да прибави обавештења и другим начинима, а не само пуким пасивним слушањем на које је био искључиво упућен у старој школи. Радна школа жели ученике од првих дана васпитати како би умели у животу сами да се помогну. Зато је њен идеал активан рад у коме има сваки ученик прилике да се изрази. И уџбеник мора да пружи ученицима довољно потстрека за мишљење и изражавање душевних процеса и реакција које се у њима одигравају.

Најважнија средства за изражавање јесу:

1) Жива реч ученикова — узајамни разговори, добро и стварно руковођени;

2) писана реч као одговор на јасно формулисано питање, проблем или задатак;

3) графички израз Конкретног тј. цртеж, скица, мапа;

4) графички израз Апстрактног тј. графичко претстављање и конкретизовање односа, развоја;

5) стварно изражавање у виду ручног рада (модели и друге израђевине начињене руком);

6) израђивање радњом (акцијом); било стварном (оглед, сабирање предмета, слика, исечака из новина и часописа итд.) или имитовањем стварне радње (драматизацијом).

Нови, модеран уџбеник мора да има у довољној мери задатака, вежби и других потстрека који служе томе да ученик може активно да се изражава на било који од побројаних начина. Такав уџбеник није више само уџбеник, он постаје више неке врсте радна књига.

Дакле, радна књига је пре свега књига вежби, задатака и потстрека за рад. Са тим је, разуме се, у вези и начин како треба да се ради на основу такве радне књиге, али то већ прелази оквир овог чланка и његов темат. Напоменимо овде и то да се поред колективног разговора употребљава и „тихо студирање". У којој ће се мери употребити, зависи од разних околности. Већ из тог разлога је важно да се ученици добро увежбају у „тихом читању".

У настави реалија, али и у рачунској настави и настави матерњег језика радна књига је истовремено књига поуздане информације за ученике. Она је, дакле, у радној школи важан и издашан помагач