Učitelj

474 изанаиинаиаламвиекие телесни АШ етен ината Рта тен вена етен.

из живота композитора са музичким умецима (илустрацијама), репортаже из позоришта, огледи из опера итд. Певачке утакмице појединих школа и „музичке загонетке" буде интересовање, оштре слух и способност суђења. '

Свечане програме (почетак и свршетак школске године, државни празник 28 октобра, президентов дан) слушају сва деца у целој Републици. Па и тамо где школа нема сопствени пријемни апарат, по правилу учитељ позајми свој апарат, деца се скупе у једној просторији и слушају говор Министра просвете и концертни програм који је нарочито спремљен за тај дан.

„Јутарњи рапорти“'. Чешка и словачка деца имају прилике да чују трипут, а немачка деца двапут недељни у почетку наставе ујутру у 8 часова кратки поздрав школског радија, после тога репортажу или васпитани говор, весели потрек за рад и мало веселе и живахне музике. Цела та „емисија“ траје свега 5 минута. Има велики државно-васпитни значај. Она значи приправност школског радија, најприснији контакт "школских власти са школама.

Радио за средње, стручне и учитељске школе са чехословачким наставним језиком отпочео је са огледним емисијама у фебруару 1937 године. Од фебруара ове године дели се на два ступња по 25 минута једном у недељи. На програму се налазе краћа предавања и говори информативног карактера или од нарочитог актуелног значаја, разговори, монтаже, репортаже, сцене. Литерарне емисије допуњују се рецитацијама познатих глумаца, музичке емисије посвећене су систематском музичком васпитању (огледима музичких форми, извођењу значајних композиција „а нарочито извадака из опера). У тим емисијама налазе места и завичајна настава, грађанско васпитање, васпитање за одбрану, ђачка поезија и хумор.

Радио-уређаји у школама. Статистички подаци крајем 1936 год. показују да школски радио слуша свега 48% ученика народних школа у целој Чехословачкој, али већином пригодно тј. с времена на време, него редовно. Иначе у самој Чешкој земљи већ 24% ученика народних школа редовно слуша школски радио тј. има у школама добре радио-уређаје. Постоје читави срезови, где скоро све школе имају своје пријемне апарате. Све се више множи број таквих школа. И средње школе такмиче се да се снабдеју што боље уређајима за слушање школског радија. Чехословачки школски радио настоји да га школе користе редовно као и остала наставна средства. Само у неподељеним школама довољан је обични пријемни радио-апарат са амплионом уграђеним у орманићу апарата, Вишеразредне (подељене) школе треба већ да набаве централни пријемни апарат од кога се разведу звучници (амплиони) у све разреде, салу за цртање, гимнастичку дворану, у ходнике итд. Добри пријемни апарати дају се допунити уређајем за појачавање, што им омогућује да поднесу више звучника. Чехословачке