Učitelj
срнула деца у највише случајева показују разне знаке душевне или телесне недостатке, то су истакнути педагози и психолози у праву кад траже да се за овакву децу, док су још мала, подигну интернатски уређене помоћне школе, те нас они на основу својих дугогодишњих искустава уверавају да се, за сваку интернатски урођену помоћну школу, може затворити по један завод за васпитање деце и млађих малолетника.
У своме вишегодишњем практичном раду на пољу заштите дефектне деце ја сам више пута говорио о потреби отварања интернатски уређених школа за душевно заосталу и недовољно развијену децу, али увек сам имао утисак, да су још многи код нас мишљења да је за један народ срамота, ако има заводе за душевно заосталу децу. Овакво схватање никад нисам могао разумети, јер ако је баш реч о срамоти, ја сам мишљења да је већа срамота имати много завода за морално покварену децу, него по који завод за недовољно развијену децу. У заводима за недовољно развијену или морално угрожену децу могла би се наиме благовремено васпитавати она иста деца, за коју се сада, баш због њиховог неблаговременог васпитања, напуштености и због утицаја улице и социјалних порока којима су остављена, морају отварати заводи за васпитање и поправљање малолетника.
Закон о народним школама исто тако предвиђа интернатски уређене школе за дефектну децу, јер се у добро уређеном интернату најбоље може да проучи душевно стање, склоности и способности појединог детета, те се према стручним констатацијама најлакше може да одреди начин индивидуалног васпитања у основној школи, а затим стручног образовања и усавршавања у заводским радионицама или на заводском имању.
Министарство просвете је у том правцу 1930 године дало упутства Краљ. банским управама, на основу којих су оне основале нарочите фондове за подизање установа за дефектну децу. Али економска криза која је после 1931 године захватила и укочила развој скоро целокупног јавног живота, проузроковала је да се и ово питање подизања интернатски уређених школа за дефектну децу, морало повући и учинити места другим питањима, те су се у буџетима могли предвидети само најхитнији издаци за постојеће установе.
Према подацима које смо овде навели за поједине бановине, установе за васпитање дефектне деце у Краљевини Југославији показивале су на дан 15-1Х-1938 године следеће стање:
За васпитање појединих врста дефектне деце постојали су:
оде- ђака стручних хоспи-
љења настав- танта ника 1 4 завода,за васпитање глувонеме деце са 38 470 43 16 2) 3 завода за васпитање слепе деце 2019-4259 19 8 3) 6 завода за васпитање малолетника 219. 2455 12 8 4) 2 завода за васпитање морално угрожене деце „ 4 113 3 1 5) 1 школа за лечење говорних мана + 2 20 3 6) 5 самосталних државних помоћних школа „» 50 658 31 18 7) 95 помоћних одељења у народним школама „97 1084 49 23
8) 12 школа на слободном ваздуху у опоравилиштима и лечилиштима “058 2 15