Učitelj
тата ината инвазивна неистине ере ИЕ 26227 429"
се да баш учитељи највише суделују у вођењу свих соколских стручних течајева, да они највише руководе теловежбом у јединицама и да су главни, а скоро и једини говорници, на годишњим скуповима соколских старешина, начелника и начелница. Из тих извора закључује се да је стручно воћство у рукама учитеља.
Из извештаја за [ годишњу скупштину која је одржана 30 августа 1920 године у Марибору, забележио је статистичар Савеза да међу соколским припадницима има 4,9% учитеља, тј. 2295.
Треће доба обележено је једном дигресијом. Из заједничког Југословенског соколског савеза издвајају се незадовољна браћа и у Загребу оснивају „Хрватски соко“, који је постао матица новог племенског „Хрватског соколског савеза“. Овај догађај изазива тренутно пометњу, јер се и један део хрватски оријентираног учитељства враћа идеологији племенског соколства и напушта рад у југословенском соколству. Тај се одлив осећа, јер га је забележио статистичар Савеза, када је на П годишњој скупштини која је одржана на Видовдан у Осијеку изјавио да се број учитеља-сокола смањио на 1778 или на 4,6%. Дакле спао за 0,3%.
Мако се рад хрватског соколства појачава и, скоро у свим местима где има југословенско соколско друштво, оснива и хрватско, ипак се бројни однос учитеља који активно сарађују у југословенском соколству не смањује. Шта више тај број. ће доцније да расте. Значи, да је наше учитељство већ тада било чврсто везано за југословенску националну мисао и. да јој је остало верно, па да сматра својом дужности да помаже баш југословенско соколство. |
Видимо да се и држава активно уноси у соколски рад, признајући соколству његову вредност и предност у једној компоненти општег узгоја. |
У овој, трећој, епохи соколски покрет се сигурно развија и јача, квалитетом и квантитетом. Зато има заслуга напредно национално грађанство и здраво сељаштво. Али барјак у том носи југословенско учитељство.
Оснивањем нових јединица тамо где их није било повећава се број учитеља; са већом озбиљношћу се спремају учитељи у стручним школама и за учитеље теловежбе; а и соколско воћство спрема многе течајеве у којима образује соколе за воднике, начелнике и предњаке. И савезни начелник је сматрао за потребу да забележи да у предњачким течајевима највећи проценат заузимају учитељи и учитељице. Они се наоружани знањем и стручном спремом упућују у народ да шире соколску мисао кроз теловежбу. Из овог времена имамо прве стручне течајеве који се приређују само за учитеље и учитељице основних школа.
И број учитеља се стално повећава. На У годишњој скупштини која је одржана у Љубљани 23-11-1924 године забележено је да се процент учитеља попео на 5%, а већ следеће године се пењена5,5%.
Пред оснивањем ССКЈ (5-ХП 1929 године) тај се проценат већ попео на 6.9%.
Активност учитеља у соколском васпитном раду није једнострана. У овом добу се организује још једна јака компонента соколске делатности, а то је просветни рад, доласком на положај савезног просветара одличног предњака д-р Виктора Мурника. Уво--