Učitelj

н_-____-___-_-__-__-_-_-_-__-__-__-_------____ЕЊИ

лепше тековине југословенске националне делатности и стремљења. И нашла се велика национална снага која је, без страха за свој живот, пресекла одлучним потезом дотадање неприлике и инаугурисала ново доба. Ново доба је захтевало жртве и од соколства. И мислило се да је нови ССКЈ најпогоднија организација за раду новој епохи националног живота.

Свесно учитељство које је јасно гледало у будућност одмах је приступило раду у новом савезу. Да се не губи време узалуд. И они који су сарађивали у другим савезима и они који су још стајали по страни нашли су се у новом колу и наставили рад новим еланом и живљим темпом.

У овој доби имамо нагли напредак соколства; томе има много узрока, али два су најважнија. Државна помоћ и вера да се ради један користан посао за који држава не може да нађе фанинсијских средстава, па се ослонила на друштво приватне иницијативе пружајући му зато минималну материјалну помоћ, а огромну моралну подршку.

Срећа је да је воћство новог сокола задржало исте позиције и с истом снагом наставило дојучерањи свој рад. Има разлике и у томе, јер се број чланова, па и сарадника повећао и лакше се могло приступити подели рада.

И ово доба се може поделити у две фазе: једна је фаза сталног пењања соколског покрета до 1935 године, а друга наглог спуштања на нормалну висину од 1935 до данас.

Новим „Путевима и циљевима,, је одређена соколска делатност на свим пољима друштвеног живота, па се и учитељство јаче афирмише и приказује. Ово доба соколске историје могло би се назвати учитељско доба соколске делатности, јер се скоро цео сожолски рад одвија под њиховом контролом и у оквиру њихове активности. Овај нам се закључак намеће при посматрању пораста соколских чета, чији се број од 1930 године до 1937 попео од 118 на 140. И број друштава расте до 1932 године, али се од те године стабилизовао на броју од 900. Главна заслуга за појачање соколског рада у селу припада учитељима, који су у 90% случајева једини осниваоци и носиоци соколског рада. Читајући записнике оснивајућих скупштина соколских чета, скоро из свих се осећа ведро гледање на соколску ствар у селу, „јер је учитељ, одушевљени соко, обећао пуну сарадњу и помоћ, уступиће за рад школске учионице и двориште, а водиће чету и у техничком, и у просветном и у сваком погледу од успеха к успеху!“ — Дакле, сматра се да су сви услови за рад испуњени ако у селу постоји одушевљен учитељ.

Живо се организује рад у свим правцима а главну помоћ пружа југословенско учитељство. Оно је издашно пружа, јер до 1934 године не наилази на сметње ни од кога, а помоћ од свакога, па и од државних власти.

. Из ове четврте доби имамо много сигурних и тачних података, јер је свима питањима посвећивана велика пажња и све пе верно

бележено. Апсолутни број и проценат учитеља у ССКЈ непрестано расте: