Učitelj
Течајеви који су се до сада приређивали у нашој држави ради оспособљавања учитеља и учитељица за рад на заштити деце, одржавали су се само за сеоске учитеље и учитељице и за рад на заштити одојчади и мале деце на селу. Ово је и најважније, јер се учитељ налази у сваком селу, он је прави народни просветитељ, њему се народ на селу обраћа у разним невољама и потребама и од њега очекује савете и помоћи. Лекара има само у среским местима и можда још и у појединим већим селима или варошицама. Од учитеља, нарочито од учитељица, које су добро упознате са правилном негом деце и дају о томе упутства сељанкама, нема користи само поједино село, него цео народ и цела држава, јер здраво село је најбоља гаранција за бољу будућност народа и државе.
Исто тако као што су потребни течајеви за сеоске учитеље и учитељице за рад на заштити деце на селу, потребни су и течајеви ради оспособљавања педагошки образованих лица за негу и социјално старање о деци у разним установама за заштиту деце.
У нашој држави још је најбоље уређено оспособљавање учитеља за рад у установама за дефектну децу. До сада је Министарство просвете организовало два течаја ради спремања учитеља за рад у школама за дефектну децу. Први течај је био 1930 године са 20 слушалаца, а други течај 1931 године са 45 слушалаца. Оба течаја била су годишња и на крају су сви кандидати полагали на: рочити стручни испит за наставнике школа за дефектну децу. Предавачи на овим течајевима били су професори Универзитета за психопатологију, професори Више педагошке школе за дечју психологију са испитивањем интелигенције, педагогику и педагогику лечења и стручни наставници за методике рада са слепом, глувонемом и душевно заосталом децом. Од 1932 године наставници школа за дефектну децу оспособљавају се на тај начин, што претходно две године раде и хоспитују у некој установи за дефектну децу, а после двогодишњег рада полажу стручни испит у Министарству просвете пред комисијом коју сачињавају професори предавачи са ранијих течајева под претседништвом начелника Одељења за народне школе. Од 1939 године мораће наставници у уста: новама за дефектну децу две године слушати предавања и практично радити у Вишој педагошкој школи. |
У Правилнику о дужностима и раду лекара у установама за дефектну децу предвиђени су течајеви за лекаре и учитеље, ради њиховог усавршавања у познавању и терапијском васпитању дефектне и душевно заостале деце. Ове течајеве одобрава Министарство просвете у споразуму са Министром социјалне политике и народног здравља.
Према свему што смо овде изнели о улогама и задацима педагошки образованих леца у дечјој заштити, може се закључити да је преко потребно и у интересу здравственог напретка народа, да се што пре приступи планском уређењу образованих лица за рад на дечјој заштити.
Ово образовање и оспособљавање педагошког особља треба да почне већ за време његовог школовања у учитељским школама. Поред досадашње опште хигијене без практичног вежбања, треба да се у програм учитељских школа унесу још и предавања о пра-
8