Učitelj

ОСТПЕ УЧИТЕЉ

ПЕДАГОШКО-СОЦИЈАЛНИ ЧАСОПИС ЈУГОСЛ. УЧИТЕЉСКОГ УДРУЖЕЊА ФЕБРУАР 1940 БЕОГРАД ГОД. 20 (54) БР.6

== ——————————————____________________ ГЛАВНИ УРЕДНИК МИЛИЋ Р. МАЈСТОРОВИЋ, БОЖЕ ЈАНКОВИЋА БР. 30 а ________________

1. — Проблеми и решења

Буквар на савременој основи

Почетна настана писмености од увек је била предмет озбиљног и живог педагошког интереса. Она и у методској садашњости стоји у средишту теоријских и практичних настојања. Настава језика истина обрађује се у оквиру укупне наставе. Нарочито одвојена не би одговарала ни смеровима целокупне наставе, ни захтевима правилно схваћене наставе језика. Али је ван сваке сумње да задобијање техника читања и писања захтева посебну обраду и да тој обради мора да се посвети нарочита пажња.

У тежњи да се елементарна настава што боље организује, проналазе се технички новитгти и стварају добре помоћне књиге, које код нас још носе традиционално име — буквари.

Истина је да се прво учење читања изводи са поузданим успехом и без буквара. Текстови за читање везују се овде за подесне прилике, што се јављају из дечјих доживљаја и из наставе. Сем тога показују се успешни покушаји да сама деца стварају своју прву књигу. Свакако да особиту вредност има ово дело кад произлази из личног дечјег рада. Са гледишта дидактичког активизма овакви буквари сматрају се као прави дечји буквари.

За рад без буквара пружа се додуше обиље могућности. Само треба знати да тај посао није лак. Он захтева, поред удубљивања у дечју интимнију природу и шире методске подлоге, још и много проницљивости, нарочиту способност и укус. У сваком случају мора се признати да знатну олакшицу почетној настави у читању пружа добар буквар. Отуда питање буквара заузима истакнуто место у низу питања којима се бави савремена наставна теорија и пракса.

Општи педагошки напредак унео је промене и у схватање ове прве школске књиге. Већ су иза нас времена када је буквар био само средство за техничко вежбање у читању; само збирка речи и реченица, склопљених једино према фонетичким обзирима. Данашње тенденције знатно се разликују од ранијих. Оне стојеу нераздвојној вези са битношћу почетне наставе, којој и буквар има да служи.

Учитељ 20