Učitelj

носи велику услугу и индивидуи као личности и школи као социјалној средини и миљеу за развијање ученичких духовних и телесних способности.

Мако уступамо социјалној средини извесног удела у развијању личности „ипак не мислимо рећи да децу треба у свему подешавати према васпитању социјалне средине. То не. Васпитање мора бити подешено према детету, према субјекту, који је носилац свога развића. Ми не смемо заборавити на његове урођене способности, које су регулатор његовог развића. Дакле, дете је личност која се развија по својим унутрашњим законима, реагирајући на спољне утиске. Ти спољни надражаји јесу природа и друштво. Асимилацијом тековина ранијих генерација на тај начин се одржава континуитет између старих и млађих генерација. А сама пак асимилација лежи у природи људске личности, јер човек у себи има интелектуалну способност да преко ње схвати материјалне и духовне тековине и вољу да преко ње очува тековине и да их најзад преда потомству. Отуда и проистиче циљ васпитања, да у свакој личности образује интелект и да ојача моралну вољу. Кроз интелект и вољу дете треба себе да развије у потпуну личност. Развитак личности условљен је социјалном средином, а та социјална средина, на првом месту, јесу: школа и дом.

| Милован Ј. Дудић

Рад у модерном зобавишшу

Васпитање у забавишту служи као потпора и допуна породичног васпитања. У раду прилагођеном природи и индивидуалности детета оно треба да помогне свестраном развитку деце претшколскога доба. 5

Дете дорасло за забавиште, од четврте до навршене шесте године, налази се још под влашћу нагонског живота. Особито снажно избија нагонска потреба за кретањем и занимањем. Жива, неуморна покретљивост и активност битне су ознаке детињства. Деца су по природи у сталном покрету. Нарочито никад не мирују руке и уста, тражећи да се запосле. Дечја урођена активност испољава се у разном облику: у игри, у радовима, у разноврсном стварању и претстављању. Деца увек нешто праве, израђују песком и блатом, зидају, цртају, причају, облаче се и претстављају разне личности, експериментишу. Она свуда стваралачки раде, а у, свему што раде огледа се живост, свежина, радост.

Упадљиво се у овим годинама истиче и нагон за сазнавањем. Тај интензивни животни нагон показује се у дечјој радозналости за предмете и појаве околног света, Свако нормално дете интересује се од природе за све појаве око себе и тежи да их разуме. Отуда потичу дечја најразноврснија питања и примедбе, којима често доводе у забуну одрасле.

3%