Učitelj

"играчка простија, уколико се на њој може више мењати, утолико је боља. Према овоме треба избегавати играчке где се не оставља довољно могућности дечјој фантазији и самосталности. Интересантно је како се сама природа о томе ствара. Деца се брзо засите готових играчака, покваре их и бацају, док песак, шљунак и глина не губе никад своју драж.

И питање избора игара захтева да се на њему заустави са извесним напоменама. И ако се зна да се при одабирању игара мора имати пред собом органски узраст дечјег духа, ипак се код нас често оглушује о тај принцип. Нису само изузетни случајеви да се узимају игре, нарочито игре с песмом, које не одговарају дечјем узрасту. Кад се ово истиче мисли се нарочито на народна кола и друге народне игре. Потсетићемо на неколико, које су, било у погледу извођења „било у погледу текста, за старију децу. Нпр.: „Играло коло под Шар-планина“, „Посејо дедо“, „Стојано Стојанке“, „У Милице дуге трепавице“, „Мајка Мару световала“, „Осу се небо звездама“. Па онда: „Ој, јаворе јаворе“, „Ој додо, ој додоле“, „Ка„лопер Перо.“ .

Многе заједничке игре треба да се припреме. То се чини разговором који има забавни карактер и везује се обично за неки предмет или за неку причу. Нпр.: „У шумици зека“ припрема се причом о зеки, игра „мачка и миш“ причом о мишу итд. После тога забавиља уводи децу у игру, али, пошто је науче, пушта им што већу слободу. Њена улога састоји се у томе да уведе и потстиче у игри, да помогне кад се за то укаже потреба и да чува од опасности. При свем том учитељица мора да пази да се и код игре одржава мера. Не могу се допустити извесне појаве као што је нпр. су„више брза промена игре, или страсност што доводи до заноса. Двадесет до тридесет минута нормално је задржавање на једној игри.

Зидање и намештање позната је дечја забава. За зидање се употребљава грађа, која својим основним облицима даје маха дечјој способности за стварањем облика: коцке, правоугаоници, троугли, купе итд. Као елементи за разне конструкције у намештању служе: обојена дрвца, шарене дрвене плочице, (мозаик) зрнца, куглице, дрвена дугмад у светлим бојама, кругови и полукругови од тврдог дрвета и од метала.

Уз материјал за зидање приложени су обично угледи за преглед при раду. Ти примерци свакако подупиру дечје интересовање и вољу. Али и у овој врсти занимања, као и у свакој другој, дечја саморадња треба да дође до изражаја. Она је могућа, нарочито "код одраслије деце пре школскога доба. Зато треба што више остављати деци слободан и самосталан избор замисли. Онда се може "товорити о стваралачком изражавању и плодном утицају на „дечји дух.

Пластично израђивање и други ручни радови

Свакоме је добро позната страсна преданост деце у радовима "песком и блатом. Са јаким учешћем и неуморном пажњом деца граде у песку: куће, мостове, брда, тунеле; праве од блата: топове, "колаче, посуђе итд. Та тежња ка слободном стварању, која нагон-