Učitelj

града, његови „будући грађани“... Ово је пак све непознато нашем брату, који је учио у институтима и учествовао у свечаностима“, завршава Херцен опис ове слике.

Подвлачећи велики значај васпитања и високо оцењујући улогу васпитача Херцен је, међутим, био далеко од помисли, да „васпитање све може“, да оно може чак производити геније, како су тврдили рационалисти века просвећености. По Херценовом мишљењу, васпитач слично јувелиру може само шлифовати „камен“; као што јувелир није у моћи да начини од стакла брилијант, тако и васпитач није у стању да улије у дете дарове, које оно нема од рођења. Васпитање иде до извесног ступња, исправља једно а калеми друго...

Херцен је правилније дошао до питања о границама васпитања, него читав низ философа и педагога тако зване епохе просвећености. Међутим у његовим погледима на улогу васпитања има још много механистичких трагова: он расматра: васпитање у плану утицаја наслеђа и средине, али не подвлачи довољно, да васпитање. прерађује човека.

Није могуће дати такав идеал васпитања, који је једнак за сва времена и народе, истоветан за читаво човечанство. У роману „Кто виноват» “ Херцен истиче, да се „најважније дело васпитања састоји у прилагођавању дечјег ума средини, да васпитање мора бити климатолошко, да свака епоха, свака земља, још више сваки сталеж, а може бити и свака породица, морају имати своје васпитање“ (ч. 2, гл. ТУ). Али правилно постављајући питање о отсуству вечних и непроменљивих циљева и садржаја васпитања, Херцен га не решава правилно. Он говори о васпитању као о прилагођавању средини, а бе узима у обзир, да васпитање мора бити упућено на промену те средине. "

Изучавању природе, природним наукама, Херцен у васпитању даје велики значај. У томе се. показују материјалистичке тенденције Херценове. Природне науке су основа свега образовнога система. Само после упознавања са светом природе прелази се на изучавање друштва. -

Херцен се ватрено изјашњавао против ауторитарности у васпитању и против бесмисленог учења књиге напамет, називајући такво постављање васпитавања и образовања „калемљењем богиња“. Треба обраћати више пажње на развијање ума, а не памћења, на самоделање а не на ауторитете. Развиће ума, самостално суђење и самоделање најбоље се постиже природним наукама.

У садашњем васпитању дете притискују ауторитети, у несварљивом облику саопштавају му непотребна и мртва знања; зато деца личе на оне Индијанце, којима су после рођења стискали кости лобање. Скините с замрачених истина „лажну кожу школскога излагања“, говорите с децом просто и јасно, па ће дете разумети то, што "ви, захваљујући тешкоме излагању, само га сами чините за њега тешким. Нема тешких наука, већ постоји само тешко њихово излагање! „Нису истине науке тешке, већ је тешко чишћење човечје свести од свега наслеђенога смећа, од свега сталоженога муља, од примања природнога за неприродно, несхватљивога за схватљиво“,