Vojna enciklopedija : sveska prva : A

АЕРОПЛАН ·

ветру и успевши да се подигне на висину од 400 м. за пет минута. Загребачки инжењер Пенкала, 1910 г., израдио је нови тип авиона. Горња површина је чинила крила а доња, ужа, продужароле. се конусно у реп. Мотор је био „Лоре: и Клеман ' од 25 РН. И Пенкала је вршио пробе на аеродрому Черномерцу. Још одмах у почетку развоја aepc плана увидело се да ће његова будућност зависити од мотора: у Колико он

буде јачи, утолико ће и агроплан бита способнији, јер, уколико се цовећарањем броја коњских снага оптерећење по једној коњској снази смањује, у толико се оптерећење може повећати по једном квадратном метру носећих по вршина, од чега зависи моћ ношења. авиона. без повећања носећих површина, које би спречавале повећавање брзине. Због тога је даљи развој аероплана ~ тесно везан за усавршавање и појачавање Mo. тора, или пак спајање већег броја MOтора, како би се добила што већа укупна сума коњских снага. Од првих аероплана еа малом јачином мотора а вели. ком носећом површином чије су брзине, моћи ношења и дужине и висине лете. ња биле мале, данашњи аероплани ca јаким моторима и релативно малим но сећим површинама несразмерно су све те особине повећали. Тако данашњи ас роплани имају моћ ношења zo 20.000 килограма, брзину до 400 KM. Ha са а висину пењања до 12000 метара. Дужина непрекидног летења иде на XH љаде километара. Данас се већ израђују аероплани од више мотора. који су у стању да лете иако им само извеека мотори раде. Овај се проналазак при писује руском конструктору. сада у Америци, Сикорском a датира из 1994. Осим тога врше се покушаји са аероплх нима без елисе. Кретања. би се изводила покретима крила, јер се тврди да на та; начин мотор изражава већу — корисну снагу. Док ее до сада гро аероплана

АЕРОПУТ

израђивао и израђује од дрвета или дуралуминијума па превлачи гумираним платном или алуминијским плочицама, да би му тежина била мања, а само се мотор и најосетљивији делови облагали тврђим материјалом, данас се врши покушај са израдом од челика.

Па и све ово није последња реч технике. Она је у сталном покрету и ко знг шта ће донети сутрашњица.

АЕРОПЛАНСНЕ БОМБЕ бацају се на објекте на земљи и непријатеља. са аероплана и дирижабла (цепелина), а пуне се или експлозивима, за рушење или материјама за изазивање пожара, димљеље или тровање отровним матерјама. Постоје различите врете ових Зомби али су најпознатије: аустриске аеропланске бомбе, немачке, француске и енглеске. (Детаљније о овим бомбама види под овим именима).

АЕРОПЛАНСКИ МИТРАЉЕЗИ | постављени су на аероплану на два начина: на облози мотора или на окретници (кулици).

Први је утврђен за аероплан чврето у правцу паралелном са осом аероплана. Митраљезом на облози мотора. управља пилот. Он даје правац гађању дајући правац аероплану. У почетку ' развоја авијације постављан је овај митраљез над горњом површином. аероплана, дз је могао да гађа преко елисе а тек доцније је постављен на. облогу мотора, како би гађао између кракова елисе.

Митраљез на окретници (кулици) тако је постављен да може да гађа свуда наоколо у хоризонталном правцу. Ниво митраљеза може се спуштати и дизати.

Како се, због краткоће трајања борбе и велике циркулације ваздуха, аероплански митраљези мало загревају, праве се митраљези који могу да избаце 1000 метака. за минут.

„АЕРОПУТ“, југословенско друштво за. ваздушни саобраћа са седиштем у Бео-

LO.