Vukova prepiska. Knj. 2

3 ЛУКИЈАН МУШИЦКИ 48 ЛУКИЈАН М Цу

фолосбфтчески се распространлва виткостио пли образовател= ностпо взнка (ВИдзаткен). Та е двострука: Лекстческа и Грамматческа.

Вифшнље се богатство еввнка састоп у множеству наименована за виђшнље предмете. Колико коп народљ више зналова ва внфшнље веци притежава, толико више вешт! око' себе познавати мора. Но изљ тога на изображенје народа ваклочити не можемо. Може кои народљ велико богатство у речма за внђшнље веши притежавати, а при томљ весма

мало умственног изображенја имати и суровљ бнти. — То богатство покавуе само изображенје вићшнље, градљанско (еју Швалоп). — Ивображене уметвенно авствуе само изљђ вну-

тренићр богатства езнка, коесе састоп у доволђном множеству знакова за внутреннље предмете, за предмете разума и чувствована. — Внфшнимљ се ботатствомћ езнЕђ србски медђу браћомљ својомљ лепо отликув. Том" е, мнслимђ, нанвише способствовало пространство народа, и обитаванље по различним" предђлма, предметобогатнма. — _ Манљђе му е богатство внутреннље. Мало е народљ мнелро, пи размншлавао. Орао п копао, много дблао, тоначествовао, ал' мало мнслло, кромђ о первнма нуждама. Ако е ммслао, мисли свое нје запленвао. —_ Зало не бн Лексткону вашем" приличествовало име — Кобцег ммсленне народности. Али и нје нуждно измншлавати коекакве странности, и суетне перифанје. Да останемо при обмчајо свјо просвећенк народа. Ал' да не задржимо ни ова наименован: Рђинике, (Оловајљ; перво се чини малено, и незнатно. Казнвао "сам вам“, како се Стева на нђфга гадо. А друго нје по природи езнка. Пис-арљ, злал-арљ «. Олов-ар, ако би словјо, као што они пишу, и злате. То бн наименованје бнло лицезначно (вађјесу), а нама овде треба, да буде предметозначно (ођјесну). Дал да поправламо Академно Росетћску, кад: е, 'вала Богу, тад жреби на насљ пао. — А како 'ћемо мн назвати; Као и Брат Линде: Словника. Тов управо по природи свио славенски езмка.

Изљ внутренићу убожства езнка не 'ће нам ни еданљђ заклточити на убожество ума, кон зна, да су просвећени Орбли мисли свов писменно, а особито печатанђемљ рђдко с'обшавали, а у случао с'обценја употреблавали не своћ матерни, или народиљи, но церковнини или богослужбенни езнељ. — Србеком' Лексткографу належи напвећа, брига, да колико веће може (ако не све, косе до данасђ имамо) количество (массу) вну-