Žena i socijalizam
254
број њих има енергију да се радом својим прогура до трећега. - -
Али декоративни дух захтева да се средњевековне трице и бескористан наставни материјал и даље задрже, а пошто су жене, само због свога пола, биле до данас избациване из свију претходних школа и припремних завода, па су то у многом погледу још и данас, та је околност онда веома згодан изговор да се пред њима затворе и врата универзитетских слушаоница. У Лајпцигу је седамдесетих година један од најславнијих професора медицине признао отворено пред једном дамом ово: „Гимназиско образовање није, истина, нужно за разумевање медицине, али се оно мора сматраши као претшходни услов за ступање на медицину, због тога да не би пашио углед науке.“
Постепено се почиње и у Немачкој јављати опозиција против тражења класичног образовања као нужног услова за студију медицине. Огромни напретци у природним наукама и њихов значај за целокупни живот изазивају потребу да што већи број људи буде у њима посвећен; међутим, гимназиско васпитање, са привилегисањем класичних језика, грчкога и латинскога, сматра природне науке као ствар од мање вредности и занемарује их, те тако бива да почетници студенти често пута немају потребних претходних знања из природних наука која су од врло великог значаја за поједине струке студија нпр. за медицину. Против овог једностранога начина образовања подигла се најзад опозиција и у самим наставничким круговима, као што то доказује једна изјава коју су око 400 наставника немачких виших школа штампали у јесен 1890 На страни, нпр. у Швајцарској, одавно се већ студијама природних наука придаје највећа важност и на медецину се пушта сваки ко има довољно претходних знања из природних наука и математике, па ма он и немао претходног такозваног класичнога образовања. Исто се то ради и у Русији, Сједињеним Државама итд. 2
У Русији, у којој гоњење и бесправност Јевреја спада у основна државна начела, прописано је једним царским указом од 1897 да се у нови медицински жен-
па вон