Ženski pokret

нацију пред нас. И она дакле апстрахира, само она апстрахира оно што је најкарактеристичније, најизразитије и најпресудније у стварима, оно у чему се налази душа њихова, и тиме чнни да ми у једној престави можемо да осетимо оно што је најбитније у стварима, и да у једном тренутку приметимо оно што у правом животу не би могли у читавом низу година приметити. Али уметност се не задовољава само тиме да нам пружи једну концентрисану слику живота, она иде врло често и испред њега. Она се не задовољава само тиме да износи слику једне комбинације која већ постоји, него и сама ствара слике нових комбинација. А колико нам оним првим помаже да познамо овај свет, толико нас овим другим подстиче на рад. Јаким осећањем хармоније, које уметници имају, они први осете сваку несугласност која у животу постоји, и то нарочито оне које се стварају у прелазним временима између струја новог времена и старих идеја и обичаја. На основу оног што од неког доба могу да виде, уметници комбинују слику једног новог света, у коме постоје и нови односи, који стварају нове идеје и нова осећања. Публика се у почетку буни : „Тако не бива у животу". Али, у њеној глави ипак остаје слика једне могућности, и кад први пут осети тешкоћу и немогућност да ради као што је досад радила, она ће се сетити те слике, и како је неспособна да сама нешто ново измисли, она ће је прихаатити и према њој ћe и свој рад организовати. 5. Док се веровало да је човечији ум једино орган за познавање, онда је наука престављала врхунац онога што човек умом може постићи. Данас почиње да се увиђа да је ум на првом месту један орган за рад, коме циљ није да позна природу, него да стварањем комбинација учествује у њеном раду. Кад се стварање комбинација сматра као наша најважнија функција, онда ћe и уметност, која нам даје слике комбинација које постоје као и оних које могу бити, бити од неоцењене користи и за развитак нашег ума као и за развитак нашег рада, Несумњиво је да нам је и наука од велике користи за рад. Њена се корист састоји највише у томе што се њоме

стр. 132

ЖЕНСКИ ПОКРЕТ

бр. V.