Ženski pokret

по слободама. Ми налазимо да би бедан систем био демократски када би у њему појединци имали само слободе. Обележавајући као праву демократију ону у којој индивидуа има и право опстанка, ми постављамо у ствари један идеал о демократији, т. ј. дајемо свој суд каква треба да је демократија. И друге демократије су демократије, али оне су лажне т. ј. оне немају вредности према нашем идеалу о демократији. Ово дакле није дефиниција демократије већ дефиниција идеалне демоктатије. Та идеална демократија за нас је, као што се види, социјална демократија, трећа фаза демократије којој се тежи. Разликујући форму и садржину у демократији и обележавајући као демократију по садржини ону у којој постоји минимум једнакости и слободе извесне врсте и право опетанка или узимајући као демократију по садржини ону у којој влада већина народа, ми нисмо напустили напред одређени појам о демократији. Ми најпре прецизирамо шта за нас значи да влада прннцип слободе, који обележава један систем као демократски. Ми затим као демократију по садржини сматрамо и демократију „праву и потпуну" (у којој је обезбеђено појединцима право опстанка). За нас је дакле демократија по садржини: најпре демократија као један постојећи реални систем, а затим као идеал о демократији. Први пут потврђујемо наш појам, напред дат, о реалној демократији; други пут о идеалној демократији. Обележавајући као демократију по садржини ону у којој већина народа влада, ми чинимо у ствари једно суптилно разликовање демократије по форми и демократије по садржини. Демократија по форми била би једна врста демократије у смислу реалне, постојеће демократије чији је појам напред одређен. Демократија по садржини била би друга врста исте те демократије. Демократија по форми била би она демократија која има форму демократску (на пр. парламенат, и чак парламентаризам), али наравно не само форму већ и извесну садржину. На име у њој имају сви слободе, а само неки, једна група (аристократија), бирачко право (дакле постоји висок ценз). Демократија по садржини пак била би она у којој имају сви бирачко право (опште право гласа) или у

9 и 10

0 појму демократије

297