Ženski pokret

ФРАНЦУСКА ЖЕНА XVIII ВЕКА 1)

Госпође и господо, Бирајући предмет за ово предавање, ја сам био нешто y недоумици. Тема има y изобиљу. Сама књижевност и уметност нуде стотине. Али којим поводом бих вам ја данас говорио пре о Шекспиру но о Молијеру, или Дантеу, и пре о МикелАнџелу но о Бетовену, и о Богородичиној Цркви y Паризу пре но о цркви Светог Петра y Риму? Тема треба да има везе с приликама ; a данас, како ствари стоје, требало би говорити само о политици. На жалост, ако би та тема била према приликама, вечерашња прилика не би била према теми. Ја можда не бих имао много доброга да кажем о нашим политичарима; међутим, од њих су можда неки вечерас овде, и дошли су да својим присуством и прилогом помогну наше тако заслужно Коло Сестара. Изгледало би као да сам им поставио заседу... То je моје извињење за избор једне неутралније теме. Не неутралне. Ни један лист историје није без поуке, a жена je, држим, увек актуелна. После овог извињења допустите ми да пређем на предмет. Вама je познато да y француској историји има један век који ce назива „Великим Веком“. То je век седамнаести, век Луја Четрнаестог, Декарта и Паскала, Корнеља, Расина, Молијера итд. Међутим француски историчар Мишле je једном приликом рекао: „Наш „Велики Век“, мислим осамнаести“. Слушаоци су били изненађени, али je изненађењу била узрок само навика. Осамнаести je век почетак модерног доба, нашег доба. Више још но његова крупна имена из књижевности, уметности и науке чине тај век великим: његово слободоумље,

1) Предавање држано на матинеу Кола Сестара.

СВЕСКА 3 МАРТ ГОДИНА IV (1923)

ЖЕНСКИ ПОКРЕТ